Het circuit van Zolder kreunde onder een temperaturen van 34 graden. Toch verliepen de kwalificaties zonder problemen en krijgen we op de startgrid van de 24 Uren van Zolder geen verrassingen.
De oden hitte overdag zorgde ervoor dat de beste tijden ’s avonds neergezet werden toen het “iets” koeler werd. De Nederlander Duncan Huisman klokte met zijn Chrysler Viper van het Kuismanen Racing team in 1.31.936 af, met een gemiddelde van 157 km/u.
Dankzij het nieuwe en “open” reglement schreef het team van de 66-jarige Fin geschiedenis. De laatste pole van een Viper GT1 in Zolder dateert immers van 2003 met Vincent Vosse, piloot van het Kuismanen Racing team. Vincent was toen amper drie tienden sneller. Het bewijs dat de “ouwe bak”, zoals de eigenaar hem wel eens durft te noemen, de jaren goed verteerd heeft. Nu nog afwachten of hij het 24 uren zal uithouden.
“Het is de laatste Chrysler Viper uit de ateliers van Oreca ”, krijgen we van de polesitter te horen die samen met zijn Finse baas, Oostenrijkse vriend Karl Hasenblicher en de Zweed Erik Behrens team vormt. “Hij beschikt over alle laatste evoluties en een sequentiële versnellingsbak, maar spijtig genoeg geen airco. Als het warme weer aanhoudt zal het moeilijk worden om dubbele relais te rijden.”
Een kleine seconde achter dit internationaal gezelschap staat een andere Viper GT1, die van AD Sport (ex-GLPK), van de leiders van de Dunlop Endurance Cup Wim Lumbeeck en Nederlander Ron Marchal. Zij krijgen de Duister Kenneth Heyer en de Nederlander Menno Kuus naast zich. ”We beschikken niet over de sequentiële versnellingsbak en willen een iets langzamer ritme aanhouden waardoor we langer op de piste kunnen blijven”, legt Ron uit. “We zullen proberen om de banden en brandstof te sparen.”
Op amper twee seconden achter de beste van de twee Viper’s vinden we op de tweede rij enkele vertegenwoordigers uit onze andere nationale competities. De Porsche 911 GT3 Cup S GT3 van François Verbist (met Bert Longin, Ruben Maes en Henk Haane) plaatste zich net voor de Renault Megane Silhouette Delahaye van het « Dream Team » Goossens-Kumpen-Sougnez-Soulet. De BTCS kampioen ging de Ferrari 430 Delahaye-Francorchamps Motors van Fred Bouvy (Coens-Kelders-Mollekens) vooraf. “Ik had een tijd van 1.33 kunnen neerzetten, maar ik vergat om tijdens mijn laatste poging de traction control uit te schakelen. Ik wou mijn Renault niet verslaan, maar wou als eerste GT3 vertrekken. Maar zoals iedereen weet is de race erg lang.”
De Dodge Viper van de leiders van de Belgian GT (Vanhooydonck-Wauters samen met Wauters- Vanthoor) volgt op een 6de plek. Met vier andere merken in de top 12 (met de Lamborghini KS, de BMW M3 Silhouette van Vanbellingen, de Mosler en de Ford Mustang van Lémeret-De Doncker-Martin-Vanderstraeten), gaan we een open race tegemoet met waarschijnlijk een erg geanimeerd eerste deel.
Verderop in het peloton merken we ook nog de 14de plaats op van de Speedlover Porsche van Audi piloten Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt. Zij gaan op puntenjacht om hun kansen in het Belgian GT-kampioenschap te vrijwaren. Ter herinnering geven we jullie nog mee dat enkel GT3 en GT4 na 6, 12 en 24 uren punten kunnen sprokkelen. Als eerste niet Silhouette vinden we BMW M3 van Olivier Muytjens, De Coster en « Brody » en de Brit Moore. Op de 21ste plaats start de Porsche 997 GT4 van Belien-Van Rompuy-Wouters-Derdaele, terwijl de Signa Seat Leon Supercoppa de 23ste tijd draaide en twee kleine Clio’s de minimumtijd van 1.53 haalden.
Zaterdag staat om 16 uur 27 teams aan de start van deze 31ste editie van de 24 Uren van Zolder. Voor de race zijn er ook nog manches van de Clio Cup, de Europese GT4 en de Italiaanse F3000.
De startgrid :
1.D. Huisman-Kuismanen-Hasenblicher-Behrens (P-B-Fin-Aut-Suè/Chrysler Viper GT1) 1.31.936
2. Marchal-Lumbeeck-Kuus-Heyer Jr (P-B-BEL-P-B-All/Chrysler Viper GT1) 1.32.925
3. Verbist-Longin-Maes-Haane (BEL-BEL-BEL-P-B/Porsche 911 GT3 Cup S) 1.33.909
4. Goossens-Kumpen-Sougnez-Soulet (BEL/Renault Mégane Silhouette) 1.34.040
5. Bouvy-Coens-Kelders-Mollekens (BEL/Ferrari 430 GT3) 1.34.169
6. Van Hooydonk-Wauters-Wauters-Vanthoor (BEL/Dodge Viper GT3) 1.35.280
7. Vollebergh-De Laet-VanderZwaan-VanderZwaan (BEL-P-B/Lambo Gallardo) 1.35.748
8. Penders-Lamot-Loix-Machiels (BEL/Porsche 911 GTR RS) 1.35.763
9. Vanbellingen-Vandermaesen-Schrauwen-Renard (BEL/BMW M3 Silhouette) 1.36.487
10. Beaumont-Gormley-Clucas-Smyth (GB/Mosler MT900) 1.36.984
11. Becker-Vos-Kolen-Verschuur (P-B/Renault Mégane Silhouette) 1.37.005
12. Lémeret-Vanderstraeten-M. Martin-De Doncker (BEL/Ford Mustang FR500) 1.37.205
13. Moonens-Redant-Geps-Stoeltie (BEL-BEL-BEL-PB/BMW M3 Silhouette) 1.37.529
14. Hemroulle-Verbergt-Van Hover-Raus (BEL/Porsche 997 GT3) 1.38.498
15. Thiers-Thiers-Thiers-Van Mol (BEL/Dodge Viper GT3) 1.38.806