De zaken gaan goed bij Volvo. In het eerste kwartaal van 2011 realiseerde de Zweedse constructeur zijn beste verkoop ooit. En de Zweden hebben zin om nog verder uit te breiden, zo blijkt uit dit nieuwe prototype van een limousine, voorgesteld op het salon van Sjanghai.
Prioritaire markt
Beetje bij beetje verhuizen de wereldpremières van de Europese autosalons naar het Chinese salon. Volvo toont de Concept Universe eerst in China en daar zijn twee goede redenen voor. Ten eerste is de plaatselijke markt een kip met gouden eieren voor de constructeurs. Vooral de luxemarkt scoort goed, want Chinezen zijn dol op lange limousines met veel ruimte. En daarvoor halen ze graag hun portefeuille boven. Ten tweede is Volvo nu eigendom van het Chinese Geely, waardoor de strategie op China wordt afgestemd.
Modulair platform
De vormgeving van het concept is conservatief, maar voor een Volvo toch vernieuwend. Deze auto moet het eeuwige trio Audi, BMW en Mercedes het vuur aan de schenen leggen. De passagiers zullen hun ogen de kost kunnen geven met alle gadgets. De Chinezen zijn er ongetwijfeld dol op, wij ook! Elke zitplaats krijgt zijn eigen knoppen om bijvoorbeeld het klimaat of het geluid te regelen.
Wat de techniek betreft, geeft Volvo aan dat zijn toekomstige limousines en berlines gebaseerd worden op een gloednieuw, moduleerbaar platform. Dat heet Scabale Platform Archtecture of SPA, niet te verwarren met sp.a.