“De auto-industrie is één van de meest conservatieve en minst beweeglijke marketingclusters in de wereldwijde business”, zegt de Belgische marketingverantwoordelijke Alain Visser van Volvo Cars. “Al decennialang gebruikt automarketing een vast patroon dat gevolgd wordt door de hele industrie. Volvo Cars tart die logica en kiest voor een nieuwe strategie op basis van zijn eigen noden.”
3 autosalons per jaar
Een eerste belangrijke aanpassing is de aanwezigheid op grote autosalons. “Autoshows zijn traditionele evenementen waarbij automerken elkaar verdringen in de strijd om persaandacht”, aldus Visser.
Volvo wil nog maar op één autosalon per continent aanwezig zijn: Genève in Europa, afwisselend Sjanghai of Beijing in Azië en Detroit in Amerika. Bovendien komt er een jaarlijks Volvo-evenement om producten en innovaties in de kijker te plaatsen.
Let wel: het gaat hierbij om de grote ‘ontwikkelingssalons’. Het salon van Brussel waar in de eerste plaats verkocht wordt, is een plaatselijk en commercieel wellicht onmisbaar initiatief voor rekening van de Belgische importeur.
Minder sponsoring
Ook qua sponsoring gooit Volvo het roer helemaal om. “Elk merk uit de auto-industrie is betrokken bij één of andere vorm van sponsoring omdat dat een must-have zou zijn in de marketingmix. Volvo Cars stelt dat in vraag en bouwt de meeste sponsoractiviteiten af”, klinkt het. Alleen de zeilwedstrijd Volvo Ocean Race wordt nog intensief gesponsord.
Volvo gaat wel meer investeren in advertenties, maar niet zoveel als zijn grotere concurrenten en heel selectief.
Verkoop op internet
Volvo heeft goed begrepen dat het internet steeds belangrijker wordt bij de aankoop van een auto. Het gaat online auto’s verkopen, zoals de speciale lanceringsversie van de XC90 die in september via het internet verkocht werd. De website van Volvo wordt verder uitgebouwd, onder meer met een originele configurator. Je bouwt niet langer een auto vanaf nul, maar start met een volledig uitgerust model dat je kunt aanpassen naar eigen smaak en budget. De wereld op zijn kop, met andere woorden.
Meer Zweedse accenten
Tot slot neemt Volvo de dealers onder handen, die allemaal een uniforme look and feel krijgen. De Scandinavische roots moet ook meer opvallen, bijvoorbeeld door Zweedse hapjes en drankjes of personeel in kleren van de Zweedse ontwerper Oscar Jacobsson.
Persoonlijke mecanicien
Op servicevlak introduceert Volvo de Personal Service Technician. Bij de levering van zijn of haar Volvo, wordt de klant voorgesteld aan een persoonlijke mecanicien die de auto en klant zal bedienen. Deze methode wordt nu al getest in enkele landen, maar het duurt nog tot 2018 voor alle dealers deze service standaard aanbieden.