François Piette

11 DEC 2007

Van alle markten thuis

De onlangs gefacelifte S40 presenteert zich als een volwaardig alternatief voor de zware concurrentie uit Duitsland. Een gemeend voorstel, dat door allerlei goede argumenten als de 1.6 PSA diesel gestaafd wordt. Gebruiksgemak en zuinigheid worden hier hoog geschreven.

Stijl

Bij de nieuwe versie werden vooral de voor en achterzijde aangepakt. Om de familiebanden nog wat te verhogen werden de nieuwe lichtunits aan de rest van het gamma aangepast.

Motor

De 1.6 HDI vinden we in nog tal van andere auto’s terug. Maar ook onder kap van de zweed blijft alles bij hetzelfde. Een vermogen van 110 pk en een koppel van 240 Nm, dat dankzij een overboost naar 260 Nm stijgt, zijn geen onbekenden. Goede waardes die, met 12 sec van 0 tot 100 en een top van 192 kmu, ook voor mooie prestaties zorgen.

Tijdens het gebruik is het echter vooral de soepelheid van de motor die indruk maakt. Hij herneemt vanuit de laagste toeren en laat duidelijk voelen dat het helemaal niet nodig is om hoog in de toeren te klimmen, wanneer je er een vlotte vaart wil op na houden. De chauffeur de versnellingspook mag dus gerust vergeten. En als die dan toch gebruikt wordt , laten de vijf versnellingen zich makkelijk en precies inleggen.
Met de 1.6 HDT wordt er ook een zuinige motor in de S40 gelepeld. Met een gemiddelde van 6,8 liter zal je niet te dikwijls aan de pomp moeten halt houden. Bij een langere trip aan gestabiliseerde snelheid ,is het zelfs zonder meer mogelijk om onder de zes liter te dalen.

Wegligging

Veilig en gezond. Dat zijn de adjectieven die het best de wegligging van deze wagen beschrijven. Zoals bij elke Volvo moet je bij het weggedrag geen fantasietjes verwachten, terwijl het steeds erg zeker en toch efficiënt blijft. De stuurinrichting geeft een goede feeling met het wegdek en ook de remmen laten zich precies bedienen. Ze zorgen voor een krachtige vertraging en zijn erg uithoudend. Om kort te zijn mogen we dus zeggen dat we op dit vlak de zweden niets kunnen verwijten.

Comfort

Nog een hoofdstuk waarin Volvo mag schitteren. Hiertoe dragen zeker de uitstekende stoelen bij. Zoals steeds is de zitpositie zowat ideaal en zou iedereen zich comfortabel moeten kunnen installeren. De zitruimte is voldoende en zelfs achteraan vinden grote jongens behoorlijk plaats. Een andere specialiteit van de Zweden is de ergonomie. Alles valt perfect in de hand en het is absoluut niet nodig om gedurende enkele uren de gebruiksaanwijzing van de airco of de radio te moeten bestuderen. En terwijl de bedieningen erg logisch opgesteld staan, voelen ze ook nog erg aangenaam aan.
De Volvo breaks kregen dikwijls de naam om als verhuiswagen of leverwagen te kunnen dienen. Dat kan van deze S40 helemaal niet gezegd worden. Het volume is met 404 liter al niet echt bijzonder, maar daarenboven is de toegang erg klein en onregelmatig waardoor het laden van wat grotere voorwerpen wel eens voor problemen zou kunnen zorgen.

Prijzen en uitrusting

Het tarief start bij 23.400 € en stijgt tot 29.450 € voor de “Summum”-versie. Wat de opties betreft gaat het er op zijn Duits aan toe, een lange lijst dus. Lederen zetels kosten 1.500 € terwijl je voor de “Momentum”-uitrusting 1.050 € moet ophoesten. Metaalkleur en xenonlampen kosten respectievelijk 650 en 990 €. Lichtmetalen velgen komen op 750 €, terwijl de cruisecontrole 400 € en de navigatie 2.460 tot 2.800 extra vergen.

Besluit

Deze facelift verandert niets aan het gegeven. De S40 blijft een intelligent ontworpen en kwaliteitsvol product. De kleine 1.6 diesel is nog steeds het enthousiasme zelve en toont zich levendig en toch sober, zelfs onder de kap van deze vrij zware koets. De auto overtuigt op vele vlakken en dat kunnen we het beste samenvatten in één woord: homogeniteit.
Advertentie
Advertentie
Advertentie