Polestar houdt van autosport, Volvo’s en bodybuilding. De tuner is een expert geworden in het opvoeren van Zweedse berlines en onthult nu zijn visie op de S60. Hou je vast, want onder de kap trappelen ongeveer 500 paarden.
Discreet
Behalve de traditionele blauwe Polestar-kleur laat niets het temperament van dit beest vermoeden. Geen overbemeten spatborden, geen half dozijn uitlaten: deze S60 Polestar heeft de verdienste discreet te blijven.
Helaas, driewerf helaas: het gaat hier om een uniek exemplaar dat gerealiseerd werd op verzoek van een klant. De Zweedse tuner sluit een beperkte productie echter niet uit, afhankelijk van de vraag. Als je je aangesproken voelt…
Monsterlijk
Het grote verschil schuilt onder de motorkap. Polestar vertrok van de T6-versie, de drieliter zescilinder met drukvoeding die standaard al 306 pk levert. Een nieuwe uitlaat, nieuwe drijfstangen, een turbo die harder blaast, een aangepaste uitlaat en hop, bij 6.500 tr/min verschijnen 515 paarden. Het koppel is even verbluffend: 575 Nm bij 5.500 tr/min. Van de prestaties zou het ijs moeten smelten: meer dan 300 km/u en 3,9 seconden voor 0 tot 100 km/u.
Manuele versnellingsbak
Aangezien Polestar sportiviteit wilde, werd de automaat met zes versnellingen in de prullenmand gegooid en vervangen door een manuele zesbak met aangepaste spreiding. Aan het onderstel werd de Haldex-vierwielaandrijving aangepast, net als de vering en schokdempers en het stevigere remsysteem.