Volvo heeft altijd een ernstig imago gehad. Het merk staat synoniem voor onverwoestbare maar helaas ook weinig elegante auto’s. Toch moeten we toegeven dat de laatste generatie van de S40, S60 en S80 al dynamischer oogden. Vooral de C30 heeft de allures van een kleine sportieveling. Onderhuids werden de verwachtingen niet altijd waargemaakt. Voor de nieuwe Volvo S60 vertrokken de ingenieurs van een leeg blad en was sportiviteit de leidraad. Dat betekent niet dat veiligheid nu op het tweede plan komt. Tradities, weet je wel.
Coupélijn
De glooiende daklijn van de nieuwe S60 kon zo van een tweedeurscoupé komen. Hiermee speelt Volvo in op de trend van berlines met de allure van een coupé. Een goed vertrekpunt voor de lijn, temeer daar het front dreigender dan ooit oogt. Het radiatorrooster blijft dan weer klassiek.
Zwevende console
De nieuwe S60 neemt binnenin de algemene lijnen over van de andere Volvo’s, met onder meer de originele zwevende centrale console. Het geheel kreeg echter een eigen identiteit en modernere lay-out. Tussen de voorzetels vinden we de console die lijkt te zweven. Ze is hier niet, zoals in het S60-prototype, uitgevoerd in kristal. Ondanks zijn sportieve lijn is de S60 verrassend ruim achterin en werd de koffer groter.
Sportief onderstel
Volvo koos bij het ontwerp van de ophanging doelbewust voor een dynamisch weggedrag, met zelfs een adaptief onderstel. De S60 wordt op de voorwielen aangedreven maar de krachtigste versies hebben vierwielaandrijving. Volvo plaatst het rijplezier op het voorplan en verwijst het wat logge rijgedrag van zijn voorgangers naar de prullenmand. Dat dynamische trekje merkten we al bij de facelift van de S80, maar nu kun je er niet meer naast kijken.
Motoren
Ook onder de motorkap van de S60 niets dan nieuwigheden. De benzinemotoren zijn nieuw of bijna nieuw en hebben allemaal een turbo. De 1.6 GTDI van 150 of 180 pk wordt gevolgd door de 2.0 GTDI van 203 of 240 pk. Helemaal aan de top van het gamma staat de T6, met een 306 pk sterke zescilinder.
Bij de diesels komt later een DRIVe-versie met de onvermijdelijke 1.6 die al tal van modellen aandrijft en hier 115 pk levert. Wie meer vermogen wenst, moet een beroep doen op een vijfcilinder: de 2-liter van 163 pk of de 2,4-liter van 205 pk.
Alle motoren kunnen gekoppeld worden aan een manuele versnellingsbak of de Powershift-automaat met dubbele koppeling.
Veiligheid
De grote nieuwigheid van de S60 is ongetwijfeld zijn veiligheidssysteem dat met een radar in het radiatorrooster voetgangers herkent. Eerst wordt de bestuurder gewaarschuwd en dan vertraagt de auto automatisch, bij minder dan 35 km/u komt de auto zelfs helemaal tot stilstand. Als de auto niet meer tot stilstand kan komen, wordt de fysieke schade sterk verminderd.