Sportief

We zijn het niet gewoon van Volvo, maar de constructeur noemt de nieuwe S60 resoluut sportief. De ontwerpers staven dat met de sportieve en aantrekkelijke lijn en het verzorgde onderstel. En inderdaad, dankzij zijn coupé-achtige verschijning en gebalde trekken komt de S60 goed voor de dag. Hoewel alle afmetingen groeiden, oogt hij lager en gestrekter dan de vorige versie.

Veiligheid

Bij Volvo schrijft men veiligheid met een hoofdletter. Alles wordt in het werk gesteld opdat er in 2020 geen enkele dode meer zou vallen in een ongeval waarin een Volvo betrokken is. Zo wordt elke S60 standaard uitgerust met City Safety. Dat systeem laat de auto volledig automatisch stoppen als er een aanrijding dreigt. Bij snelheden lager dan 35 km/u kan het een ongeval vermijden en bij hogere snelheden beperkt het de schade.

Maar dé krachttoer is het beschermingssysteem voor voetgangers, een absolute primeur. Het remt de auto meteen af als er plots een voetganger voor de wielen opduikt. Tijdens een demonstratie met een dummy kon de verzamelde pers met eigen ogen zien dat het systeem werkt.
Denk nu niet dat je rustig door de stad kunt rijden met de voeten uit het raam. Het systeem is niet onfeilbaar en herkent alleen ‘klassieke’ voetgangers. Voetgangers die een doos dragen of in een rolstoel zitten, worden niet opgemerkt. De bestuurder blijft dus verantwoordelijk, wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Sportief interieur

In grote lijnen lijkt het interieur van de nieuwe S60 op dat van de andere Volvo’s, met de typische zwevende console. Hij voegt er wel een moderne toets aan toe. Tussen de beter voorstoelen, die beter maar nog niet perfect ondersteunen, zien we een console die herinnert aan het kristallen element uit de S60 Concept. Ondanks de sportieve lijn is er achteraan voldoende ruimte en groeide de koffer.

Motoren

Onder de motorkap vindt een kleine revolutie plaats. Alle benzinemotoren zijn nieuw of aangepast en krijgen drukvoeding. Het gamma start met de nieuwe 2.0 GTDI van 203 pk en eindigt met de T6 zescilinder van 306 pk.

Bij de diesels komt er binnenkort een DRIVe-versie met de onvermijdelijke 1,6-liter van 115 pk die maar 115 g C02/km uitstoot. Wie meer vermogen wil, kiest beter voor de nieuwe 2-liter vijfcilinder van 163 pk (D3) of de 2,4-liter van 205 pk (D5).

Alle motoren zijn beschikbaar met een automatische versnellingsbak. Bij de 2-liter benzinemotor is dat een exemplaar met dubbele koppeling. Vierwielaandrijving is voorbehouden aan de D5 (optie) en T6 (standaard) en wordt telkens gekoppeld aan een automaat.

Op de weg

De grote nieuwigheid is ongetwijfeld de D3, die een conventionele cilinderinhoud van 2-liter koppelt aan een ongebruikelijke vijf cilinders. De liefhebbers van een mooi motorgeluid zullen gelukkig zijn. Hoewel de motor stil en goed gedempt zijn werk doet, laat hij bij belasting een mooie roffel horen.
Deze krachtbron is erg geslaagd. Hij is krachtig en muzikaal en wekt de indruk dat de cilinderinhoud groter is dan in werkelijkheid. Op voorwaarde dat je hem in de toeren houdt tenminste: onder 1.500 toeren geeft hij niet thuis. Daardoor voelt de auto wat log aan als je vertrekt of in stadsverkeer.

De D5 van 205 pk is een vlotte motor, maar geeft niet de indruk veel sneller te rijden dan zijn kleine broer. Zeker niet met de automaat, die traag reageert in normaalstand en kunstmatig aanvoelt in sportstand.

De 2-liter benzinemotor met turbo is efficiënt en verbazend stil. Niet dat hij de passie aanwakkert, maar hij reageert erg lineair doorheen het hele toerentalgebied.

Volvo benadrukt dat de S60 een sportieve auto is, maar dat moet je wat relativeren. Hij is efficiënt en rijdt homogeen en gemakkelijk, zonder dat hij radicaal sportief aanvoelt. En dat is goed zo, want het comfort bleef behouden. De optionele adaptieve ophanging is niet echt noodzakelijk, want het basisonderstel beantwoordt al aan de verwachtingen.

Prijs

Met een prijskaartje van 29.500 euro voor de D3 in Kinetic-uitvoering is de S60 uitstekend geprijsd. Zeker omdat zelfs in basislivrei de uitrusting al erg compleet is. Bovendien geven sommige verzekeringsmaatschappijen een korting als je kiest voor het veiligheidspakket. Dat is altijd mooi meegenomen.