Acht weken na het begin van het seizoen met de Gordon Finest Race in Zolder trekt het Belgisch uithoudingskampioenschap dit weekend naar Spa-Francorchamps voor een tweede manche van 2h30 in het voorprogramma van de 12 Uren. Het peloton wordt versterkt met de British GT en de Aston Martin Challenge, zodat er meer dan 70 bolides op de startgrid zullen staan. Een goede strategie en handigheid in het drukke verkeer worden cruciaal in de strijd tussen Porsche, Dodge, Audi, Lamborghini, Aston Martin en Ferrari.
Met meer dan zeventig wagens ingeschreven (45 in de Belcar, 20 in de British GT en 9 in de Aston Martin Challenge), belooft deze tweede afspraak van het jaar een topevenement te worden met een erg gevarieerd en goed gevuld startveld.
In onze nationale competitie worden de teams versterkt. Naast de Porsche-teams komt een extra Audi met een 3de R8 LMS WRT voor Benjamin Bailly en de Fransman Jean-Luc Blanchemain. Lamborghini zet twee Gallardo's van Gulf Team First van de Fransman Fabien Giroix in en team Reiter komen de 24 Uren voorbereiden met de snelle Nederlander Peter Kox. Zelfs Aston Martin zet een tweede DBRS9 in voor John Svensson en Pierre Grivegnée. In Divisie 2 komen nog twee Sakers, twee Maserati's (een GT3 en een GT4), een Lotus Elise en enkele bijkomende BMW aan de start .
Daarbij komen nog de Britse deelnemers die in een tweede golf van start zullen gaan. Zij presenteren onder andere een Ferrari 430 Scuderia voor de internationale referentie Allan Simonsen en enkele GT3's die vergelijkbaar zijn met de bolides die we bij ons zien. Maat het startveld wordt opgefleurd met zeldzame bolides zoals de Ascari KZ1R, Ford GT, een originele KTM X Bow GT4 en verschillende Ginetta's G50.
Dat mooie volkje zal voor een "stevig" spektakel zorgen, zowel op de piste als in de pitlane. Het Belcar-reglement werd wijselijk aangepast en verbeterd. Om wagens die minder verbruiken niet teveel te bevoordelen heeft Speedworld immers beslist om een pilotenwissel - of een simulatie van een pilotenwissel - op te leggen tijdens elk van de twee verplichte stops. Zo worden ultieme pitstops van amper enkele seconden vermeden...
« Hoewel we door dat laatste punt een vijftiental seconden zullen winnen in de race, is het duidelijk dat de Prospeed Porsche van Goossens-Soulet de topfavoriet blijft, » analyseert de Audi WRT-piloot François Verbist, 2de in het kampioenschap. « Dat is momenteel de beste combinatie. We moeten ook uitkijken voor de Dodge Vipers, die hun paarden hier kunnen benutten. Maar ook voor de Lamborghini's is het opletten geblazen, hoewel die wat benadeeld zijn door een extra ballast van 20 kg en een dubbele restrictor na Zolder. In normale omstandigheden hebben we niet de snelheid om de pole position te pakken, maar we geven ons zeker niet bij voorbaat gewonnen. Na de laatste GT3-meeting in Brno, waar de R8 LMS klop kreeg, hebben we de toelating gekregen om net als in Frankrijk het toerental op te voeren van 7500 naar 8.500 t/min in de eerste vijf versnellingenq. Daardoor zullen we ongeveer een halve seconde per ronde winnen. We rekenen trouwens op onze strategie om onze tegenstanders onder druk te zetten en we zullen klaar zijn om van het minste foutje te profiteren. Met zoveel bolides op de omloop, vaak met erg grote snelheidsverschillen en een uiteenlopend niveau van piloten, is het risico op aanrijdingen vrij groot en zal de safety-car regelmatig moeten uitrukken. Dat kan in de kaart van de outsiders spelen. We zullen onze strategie optimaal moeten benutten en geen foutjes mogen maken. Het wordt zeker zaak om incidenten te vermijden. »
Zelfs met een Porsche 911 GT3-R die twintig kg extra zal wegen, hopen de leiders in het kampioenschap hun zege van Zolder te herhalen: « De recente aanpassingen van het reglement, zowel wat de balance of performance van de FIA betreft, als de wijziging op het vlak van de pitstops, speelt niet in onze kaart, » vertelt Maxime Soulet, de teamgenoot van Marc Goossens in de topwagen van Prospeed. « Het zal zeker spannender zijn dan tijdens de openingsmeeting. Ik denk dat onze grote kracht onze homogeniteit van de bemanning en de ervaring van het team, toch kampioen in de FIA GT2, blijft. »
Na de kwalificaties vrijdag in de namiddag, gaat de tweede manche van het Belcar Endurance Championship zaterdag om 11h10 van start. Met een Porsche, een Aston Martin, een Dodge, een Lamborghini of een Audi op de pole? Het zal ongetwijfeld spannender worden dan ooit tevoren...