Volvo zet zijn offensief verder tegen de CO2-uitstoot door twee grote modellen toe te voegen die onder de grens van 120 g/km duiken. Een sterke prestatie die in heel Europa recht geeft op allerhande premies… behalve in België. Hier ligt de limiet immers op 115 gCO2/km. Toch verdient dit een kus van de juf en een bank vooruit.
Peugeot/Citroën onder de kap
Onder de motorkap vinden we de 1.6 turbodiesel van PSA en Ford terug. De 110 paarden moeten de zware S80 en V70 aandrijven. Dankzij enkele aanpassingen daalt de CO2-uitstoot met 10 g/km en het verbruik met 0,4 l/100 km. Iemand die pakweg 15.000 km per jaar aflegt, bespaart daardoor zowat 60 liter diesel of een tankbeurt.
Intelligente alternator en minder wrijving
Wat er veranderde? De alternator werkt alleen als de motor draait zonder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een afdaling. Verder werd de wrijving van de alternatorriem en de compressor van de airco verminderd.