Hippe look
Dat Volvo iets van ‘avontuurlijke’ modellen kent, is duidelijk. De huidige XC70 is daar het beste bewijs van. Daar waar de XC70 op zijn best is naast de weg, trekt de V40 Cross Country vooral de kaart van de look. Zo is de integrale transmissie alleen maar beschikbaar in combinatie met de zwaarste benzinemotor uit het aanbod. Daar moet dan ook nog eens 2.000 euro extra voor betaald worden. Veel exemplaren zullen we dus zeker niet zien ...
Stijl
Als het op design aankomt, dan is deze V40 een voltreffer: dakrails, contrasterende achteruitkijkspiegels, specifieke en versterkte bumpers, laterale bescherming, ... . De Cross Country is een V40 met een hoog testosterongehalte, maar zonder vulgair te zijn. Niet vergeten dat we in Zweden zijn, een land waar opscheppers eerder een uitzondering zijn.
Keuzes
Voor het motorenaanbod nemen ze het volledige gamma van de V40 over. Dus ook de zuinige D2 en de andere geslaagde vijfcilinder dieselmotoren. Het aanbod benzinemotoren begint bij de T3, gevolgd door de T5 van onze test. Het enige model dat in optie uitgerust kan worden met de integrale transmissie. Onder de motorkap zit een oude bekende, een vijfcilinder in lijn van 2,5 liter met turbo, 254 pk en een koppel van 360 Nm.
Haldex
We mogen kennis maken met deze Volvo op een bevroren meer. Een uitstekende opportuniteit om nader kennis te maken met de integrale Haldex-transmissie van de vijfde generatie. Onder normale omstandigheden blijft dit systeem beperkt tot voorwielaandrijving, maar het kan bij een glad wegdek ook een beroep doen op een achterwielaandrijving. Maar hoe sportief is deze V40?
Kracht
We nemen comfortabel plaats achter het stuur van deze machine, in een verzorgd interieur, om de natuur te lijf te gaan. Plankgas vanuit stilstand, de spijkerbanden graven zich in het ijs en de motor klinkt als muziek in de oren. Even wat minder gas geven, en de V40 is vertrokken. Daarna neemt het ESP-systeem over zodra de achterzijde een eigen leven gaat leiden.
Uitzicht
Gedaan met lachen, nu bevinden we ons op de piste. Het volstaat om wat meer gas te geven om de V40 in een gemakkelijk controleerbare drift te werpen. De bochten volgen elkaar op en het vertrouwen in de wagen blijft gestaag groeien. Niet alleen het vertrouwen groeit, ook de snelheid.
De V40 is een veilige en trouwe partner, die zonder twijfelen reageert op de bevelen van zijn bestuurder, zelfs al beschikt die niet over de talenten van een Finse rallyrijder. Het ijs blijkt gladder dan ooit in deze tijd van het jaar, wat voor enkele ‘artistieke figuren’ zorgt. Op of naast de vrijgemaakte piste, het blijft steeds mogelijk om opnieuw het rechte pad te vinden.
Tarieven
Het instapmodel, de D2, kost 24.690 euro. Voor de benzinemotoren begint het aanbod vanaf 26.990 euro, maar dan beschik je wel over 180 pk. Voor ons testmodel, de T5 AWD, liggen de prijzen tussen 36.690 en 40.940 euro.