Eigenzinnige filosofie

Volvo klasseert zijn nieuwe break niet bij de verhuiswagens. De V60 ligt meer in de lijn van de BMW 3-Serie Touring. Extra kofferruimte wordt hier vertaald naar meer stijl, meer sportieve allures. Geen wonder dus dat de vallende daklijn de lijn van de auto bepaalt.

Ik moet bekennen dat ik maar zelden overtuigd ben van breaks omdat modellen met drie volumes veel evenwichtiger ogen. Maar hier is het net het omgekeerde. Volvo zette het idee van de grote en vierkante break aan de kant en vertrok van een leeg blad. Zoek je een grote break met veel laadvermogen, dan kun je nog altijd bij de V70 terecht. Liever een praktische en economische break? Dan is er de V50. De V60 trekt resoluut de kaart van lifestyle om geen klanten af te snoepen van zijn broers.

Klein maar functioneel

Wanneer je de koffer opent, lijkt die groot genoeg. Maar dat is schijn, want in totaal slikt hij maar 430 liter, wat minder is dan de concurrentie. De Volvo herpakt zich wel wat functionaliteit betreft. De achterbank laat zich (in optie elektrisch) neerleggen in een 40/20/40-verhouding. Onder de vloer blijft er nog heel wat ruimte over om zelfs grote voorwerpen weg te stoppen, die je bijvoorbeeld nergens kwijtraakt als je op vakantie vertrekt.

Motoren

Onder de kap vind je uiteraard dezelfde motoren terug als in de berline. De instapversie is de DRIVe met 1,6-liter diesel van 115 pk (binnenkort beschikbaar), terwijl de top van het gamma de dikke 3-liter benzinemotor met dubbele turbo en 306 pk meekrijgt (T6). Daartussenin is er keuze tussen vijfcilinder dieselmotoren met 163 (D3) en 205 pk (D5) en viercilinder benzinemotoren (1.6 en 2.0 turbo met 150, 203 en 240 pk).

Veiligheid

Bij Volvo praat men niet alleen over veiligheid, men doet er ook wat aan. Zo wil de constructeur dat er vanaf 2020 geen dodelijke ongevallen meer gebeuren met een Volvo. Zowel de S60 als de V60 worden dan ook uitgerust met het City Safety-systeem. Dat detecteert een mogelijk ongeval en brengt de auto zelfstandig tot stilstand. Tot 35 km/u kan het aanrijdingen helemaal voorkomen, bij hogere snelheden beperkt City Safety de schade.

Maar het neusje van de zalm is het systeem dat voetgangers voor de auto opmerkt en de auto afremt als er plots een voetganger opduikt. Dat is uniek. Wij mochten het uittesten met een dummy en ik kan jullie verzekeren dat het uiterst effectief werkt.
Natuurlijk is het systeem niet onfeilbaar. Alles wat sterk van de normale menselijke vormen afwijkt, wordt niet herkend en de auto wordt dan niet afgeremd. Als je bijvoorbeeld een grote doos draagt of in rolstoel zit, zal het systeem niet reageren. Daag het noodlot dus niet uit. De bestuurder blijft nog altijd de enige verantwoordelijke. Gelukkig blijven we nog even baas achter het stuur.

Op weg

Binnenin herken je onmiddellijk de vertrouwde karakteristieken van de S60. Het interieur ademt een warme sfeer uit, met kleuren die prima harmoniëren en een goede gebruiksvriendelijkheid. We zijn hier ver verwijderd van de sombere Duitse strengheid en dat bevalt me wel.

Geen slecht woord over de afwerking en fabricagekwaliteit overigens. Dankzij de wat hogere rijpositie behoud je een goed overzicht op het verkeer, maar de versnellingspook staat iets te ver naar achteren. We grijpen het stuur vast en zijn klaar om te vertrekken.

De vijf cilinders van de D3 grommen zachtjes. De motor klimt krachtig in de toeren, maar voelt onder 1.500 tr/min hol aan. Het onderstel is dynamisch, maar slaagt er niet helemaal in om de auto echt sportief te maken, in tegenstelling tot wat Volvo zelf zegt. Laten we het houden op dynamisch, met een goed compromis tussen comfort en wegligging. Pluspunt is het nieuwe en gemakkelijk te bedienen infotainmentsysteem. De gps ging er sterk op vooruit, maar dat was nodig.