Stijl

De V70 werd onlangs gefacelift, maar behoudt toch de vertrouwde lijn. En maar goed ook. De functionele break wordt nu zelfs enigszins elegant en slaagt er zelfs in om een beetje charmeren.


Motor

Hier worden de valstrikken gespannen. Alhoewel dat Volvo met de 2.4 D en de D5 over erg goede en overtuigende diesels beschikt en de T6 in België slechts een bijrol zal gegund worden, verdient hij toch de nodige aandacht. We hebben het hier over een zes in lijn. Een architectuur die stilaan verdwijnt en nog door slecht enkele constructeurs gebruikt wordt. Ondermeer BMW is een van zijn grote verdedigers. Toch is het een volledig nieuw blok, dat het evenwel zonder de laatste technische snufjes als directe injectie of een turbo met variabele geometrie moet stellen. Daarvoor beschikt hij wel over een ontdubbeld inlaatsysteem dat bij laag toerental de reactietijd van de turbo vermindert. Alhoewel hij gebaseerd is op de nieuwe 3,2, werd voor de bedrijfszekerheid de cilinderinhoud tot 3 liter beperkt.

Op papier zijn de waardes erg overtuigend. 285 pk’s bij 5600 toeren en een koppel van 400 Nm van 1500omw tot 4800 omw! Iets wat tijdens het rijden graag bevestigd wordt. En hoe! Bij de minste druk op het rechterpedaal krijg je een forse duw in de rug en zie je plots de horizon snel dichterbij komen. Wat ook het toerental is en wat ook de bedieningsmode of de ingelegde versnelling van de automatische bak is, steeds zijn de acceleraties adembenemend. En daarenboven van een prachtig geluid voorzien. De nobele roffel die uit de dubbele uitlaat komt wordt bij het indrukken van het gaspedaal omgetoverd in een ware racesound! Na de S80 V8 lapt Volvo het weer en schenkt ons een familiewagen met de klank van een sportwagen.

Waar het wel even pijn doet, is aan de benzinerekening. Met een gemiddelde van 13 liter zullen de pomphouders hem graag zien komen. Dit cijfer kan zelfs verder oplopen tot 17 liter wanneer de eigenaar in de stad woont of hij graag de klank van zijn zes cilinders wil horen.
De automatische Geartronic werd ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt. Hij schakelt erg zacht, maar is niet echt levendig. Voor levendigere reacties kunnen we best evenover de Rijn kijken. De afstelling werd echter goed bestudeerd, terwijl manueel schakelen steeds mogelijk blijft.


Wegligging
De 4-wielaandrijving is van een Haldex-koppeling voorzien waardoor de V70 T6 geen noodweer, geen sneeuw, nee zelfs geen caravan vreest. Zoals we gewend zijn van Volvo is het weggedrag dus gezond en veilig. En met de vier aangedreven wielen ook nog uiterst efficiënt. Maar vergis je niet, met bijna 2 ton te bewegen massa (1940 kg om juist te zijn) mag je je hier niet aan een Lotus Elise op een bochtig parkoers verwachten. De inertie is dus goed voelbaar en ook de gestuurde ophanging kan dit euvel niet wegmoffelen. Deze laatste laat zich op drie manieren instellen: Comfort, Sport en Advanced . De eerste stand is enkel op de snelwegen bruikbaar, omdat hij de bewegingen van de carrosserie maar matig beperkt De Sport-mode lijkt een goed compromis te zijn maar slaagt er toch niet in om in alle omstandigheden de oneffenheden perfect weg te filteren. De laatste instelling, Advaced, lijkt ons voor onze wegen te droog te zijn

De grote remklauwen, die zich achter de velgen verbergen slagen er erg goed in om deze voortgekatapulteerde twee ton, goed tot stilstand te brengen. De stuurinrichting is te weinig communicatief en is zeker niet de meest precieze die uw dienaar ooit mocht testen. Terwijl de draaicirkel jarenlang één van de pluspunten was van de Volo’s, wanen we ons hier aan het stuur van een tanker. Toegeven we overdrijven, net als de draaicirkel trouwens.

Comfort

Volvo is al jaren heer en meester in het bieden van comfort voor alle inzittenden. De stuurpositie is ideaal en de zetels, trouw aan de reputatie van het merk, zitten uitstekend. Maar voor een dergelijk krachtige wagen komen ze toch wat zijdelingse steun tekort. Over de ruimte kunnen we kort zijn: plaats zat. Zowel vooraan of achteraan en of het nu over benen, hoofd of ellebogen gaat, plaats is er genoeg. Laat ons zeggen dat enkel de bagage wat zou kunnen klagen. Maar met een koffer van 575 tot 1600 liter en een rechte vorm is er plaats genoeg om de koffers van een familie op vakantie ,mee te nemen. … In elk geval krijg je betere laadmogelijkheden als in de Audi A6 Avant, Mercedes Classe E break, Ford Mondeo Clipper of nog de Citroën C5 break ! la V70 T6 ne craint évidemment ni les précipitations
De afwerking staat buiten kijf, net als de geluidsisolatie die enkel de muzikale motor laat binnendringen. Ook nog een woordje over de specialiteit van de Zweedse constructeur: de zoals steeds intuïtieve ergonomie. Zo heeft elke functie heeft zijn eigen schakelaar en zijn de menu’s klaar en duidelijk. De Duitse collega’s mogen zeker wat lessen komen nemen. Ook de audio-installatie is het topje van de zalm. Ons testmodel was voorzien van het “Volvo Premium Sound” dat voor een verbluffende weergave zorgt. De airco met twee aparte zones werkt voortreffelijk, enkel de achterzitjes hebben geen aparte bediening.

Prijzen en uitrusting

Het voordeel van deze T6 is dat hij enkel beschikbaar is in de topuitvoering, de” Summum”. En dat maakt het werk van een journalist toch wat makkelijker. De serie-uitrusting is met andere woorden overcompleet: volledig elektrisch regelbare lederen zetels, tweedelige airco met een zonnevoeler en verontreinigingsmeting, cruisecontrole of nog lichtmetalen 17-duimsvelgen. Daarboven komen nog parkeerhulp voor en achter, Xenonlampen, een regensensor enz, enz.. Echt een lange, lange lijst.
En toch bestaat er nog een , behoorlijk grote, optielijst. Een alarm met bewegingsmelder kost 440 €, de uitstekende “Volvo Premium Sound”-installatie slaat met 1600 € aan terwijl de GPS met DVD voor 2500 € gemonteerd wordt. Metaallak kost je 900 €, het elektrisch open dak 1.250 € en tenslotte gaat de adaptieve cruisecontrole met 1.350 € over de toonbank.
Veiligheid is zoals steeds en prioriteit voor de Zweden. Je vindt dus overal airbags, de antibotsingsradar (in optie), het BLS-systeem (dode hoekverklikker), gordels met voorspanning op de vijf plaatsen enz.
Dat alles resulteert in een prijs van 50.260 €, wat gezien de prestaties en de geboden uitrusting, goed gepositioneerd is.

Besluit

Een Volvo is nooit een echte glamourboy geweest. Maar dat weerhield er hen niet van om een zekere charme te ontwikkelen. Door zijn bereidwillige zescilinder heeft deze V70 T6 toch een Myster Hyde-kantje met uiterst krachtige hernemingen en een verslavende klank, die in contrast staan met zijn serieuze roeping. Geserveerd aan een zacht prijsje, maar voorzien van een uitstekend comfort mag je dit niet aan je neus laten voorbij gaan….