Volvo zet nog een stap verder richting een puur elektrische mobiliteit door zo goed als heel zijn plug-inhybride gamma te verbeteren. Voortaan kan je tot 90 kilometer afleggen puur op elektrische kracht, wat veel meer is dan wat je nodig hebt voor de meeste trajecten. Volgens een studie van het merk leggen zijn klanten gemiddeld niet meer dan 50 kilometer per dag af.
Grotere batterij, meer vermogen
De batterij groeit van 11,6 naar 18,8 kWh door de toevoeging van een nieuwe rij cellen. Ook de elektromotor wint aan vermogen en komt aan 145 pk (+58 pk). Ongeacht het model ontwikkelen alle T6-versies voortaan 350 pk (+9 pk). Naast al die wijzigingen wint daarnaast de verbrandingsmotor van de T8-aandrijflijn eveneens aan vermogen, zodat het geheel piekt bij 455 pk (+ 57 pk).
One pedal
Ook de regeneratiemodus is herwerkt. Voortaan kan je met één enkel pedaal rijden zoals in puur elektrische modellen. De Zweedse constructeur belooft tegelijk meer rijplezier. Bij normaal weer gaat het hogere vermogen van de elektromotor hoofdzakelijk naar de achterwielen. Wanneer er weinig grip is, wordt ook de vierwielaandrijving efficiënter geregeld.
Alle modellen behalve XC40
Dankzij al die verbeteringen zouden volgens Volvo de CO2-uitstootwaarden volgens WLTP-norm met zo’n 50 procent dalen. De nieuwe aandrijflijnen worden binnenkort geïntroduceerd in alle modellen van de constructeur, behalve in de kleine XC40. Dat is namelijk de enige auto die niet op het SPA-platform staat van het merk.