Ontdekking

Volvo stuurde een hele reeks teasers de wereld in. Ondanks al die prikkelingen, was het moeilijk om het uiteindelijke design te raden. We hadden een radicale verandering en een Scandinavische soberheid verwacht, maar dat bleek niet helemaal het geval.

De nieuwe XC90 breekt niet brutaal met zijn voorganger. De koplampen wijzen op verandering, maar voor de rest vinden we ongeveer dezelfde proporties. Daaronder is alles wel nagelnieuw. Kers op de taart: het nieuwe moduleerbare platform is tegelijk steviger en lichter. Volvo spreekt over 125 kg winst.

Het beste zit vanbinnen

Het feest begint pas echt wanneer je de deur opent. Een hele reeks nobele materialen creëert een luxueuze en warme sfeer. Vergeet de Duitse rivalen, hier is leder aanwezig op alle vlakken, gemengd met enkele inzetstukken uit metaal of echt hout. Op verzoek is zelfs een kristallen versnellingspookknop mogelijk.

Ruimte en comfort

Met een lengte van 4,95 meter kan de XC90 heel genereus zijn voor zijn passagiers. Voorin is de ruite royaal, net als op de manueel moduleerbare tweede zitrij. Nieuw is dat er nu ook volwassenen (maximaal 1,75 meter groot) kunnen zitten op de optionele derde rij. Met alle zetels rechtop (de laatste rij is elektrisch verstelbaar) biedt de koffer nog altijd een volume van 300 liter. Niet niks …

Volvo, veiligheidskampioen

Volvo en veiligheid, dat is een lange liefdesgeschiedenis. Het aanwezige veiligheidsarsenaal bewijst dat. Het is zo uitgebreid dat de Volvo XC90 één van de best gewapende auto’s van de markt is. Je vindt de gebruikelijke hulpmiddelen (waarschuwing voor rijstroken, adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, …), waar Volvo zaken aan toevoegt zoals een automatische rem bij detectie van voetgangers/auto’s/fietsers (overdag en ’s nachts). Ook naderend verkeer op een kruising wordt opgemerkt en dat is nieuw. Het autonoom rijden gaat weer een stap verder.

Alleen viercilinders

“Je moet stoppen met cilinders te tellen!”, luidt het devies bij Volvo. Gedaan dus met de grommende vijfcilinders en zachte zescilinders. Jammer voor nostalgici, maar de XC90 telt nooit meer dan vier cilinders met een inhoud van 2 liter. Nochtans heeft het motorenpallet de concurrentie niets te benijden. De diesels D4 en D5 leveren respectievelijk 190 en 225 pk, met koppelwaarden van 400 en 470 Nm.

Het benzinegamma start bij de T5 en T6 (254 pk en 320 pk), en eindigt met de langverwachte T8 Twin Engine, die een benzine- en elektromotor combineert. Hij heeft een aan het stopcontact herlaadbare batterij en levert een vermogen van 400 pk, een koppel van 640 Nm en een CO2-uitstoot van 60 g/km.  

Op lucht

Alle motoren worden gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen en alleen de kleine diesel drijft louter de voorwielen aan. De andere versies hebben altijd vierwielaandrijving. Aangezien de concurrentie goed gewapend is op dat vlak, biedt Volvo een pneumatische ophanging met verschillende standen.

Multimedia

Zie je steeds meer tablets bij jouw vrienden? Ook in auto’s zijn ze niet meer weg te denken. De Volvo XC90 gebruikt een aanraakscherm dat veel weg heeft van een grote tablet. We kregen al een demonstratie en het ziet er intuïtief uit. Het systeem kan gekoppeld worden aan jouw smartphone en die ‘spiegelen’ op het scherm. Er is ook een internetverbinding, je kunt apps downloaden en jouw favoriete muziek wordt afgespeeld door de Bowers & Wilkings-installatie van 1.400 watt met negentien luidsprekers.

Prijzen

De XC90 is al op het internet te bestellen in een exclusieve lanceringsversie (1.927 exemplaren) die logischerwijze First Edition gedoopt werd. Hij staat in het voorjaar voor jouw deur, als je tot de eerste klanten behoort. De basisprijs van het ‘gewone’ model in de versie met D4-dieselmotor bedraagt bij ons 51.400 euro. Volvo wil de degens kruisen met de BMW X5, Audi Q7 en Mercedes ML en de prijzen gaan ook in die richting.