Meteen na de Francorchampions waren alle tenoren van de VW Fun Cup het erover eens: voortaan moet je beschikken over een TDI BlueMotion motor om voor de algemene overwinning te kunnen strijden. Iedereen verwacht dat deze trend in de Trophée de Bourgogne in Dijon-Prenois bevestigd zal worden.

 

Pierre Piron, het speerpunt van de « benzine » cland, maakt zich geen illusies: « Het verschil tussen de twee motorversies zal wellicht kleiner zijn in Dijon dan in Francorchamps. Op de Franse omloop zal het vermogen minder doorslaggevend zijn en het extra gewicht van de TDI's zal in bepaalde bochten en in de remzones een nadeel zijn. Maar, we maken ons toch geen illusies. Samen met mijn teamgenoot Alain Delrez zal ik de zege in de categorie viseren en een plaats in de top 5… want we hebben niet de tijd gehad om de kit BlueMotion te monteren. »

 

Tussen de eerste meeting en de afspraak in de streek van de mosterd is slechts één team overgestapt van benzine naar diesel: Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus). Het team vervoegt daarmee het lijstje favorieten met daarbij natuurlijk ook de winnaars van Spa-Francorchamps Pulinx-Soulet-Fumal (MPM Racing) en hun dichtste achtervolgers Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing). Maar het blijft opletten voor Van den Abeele-Gérard (VV Speed), Nava-Gressens-Colman (Cornélis Racing Quick), Vroman-Brouwers-De Keijser-Maillet (Dubois Racing), Bouillon-Voets-Van Oppens (McDonald Racing), Godart-Ryhon-Colette (Cityzen Promotion Immobilière) en Mondron-Mondron (Kronos Racing).

 

Na de Duitse teams die van de partij waren voor de openingsrace van het jaar, nemen deze keer de Italiaanse teams het op tegen de Belgische tenoren. Ook bij hen zijn er een paar teams die overgestapt zijn naar de TDI, want vijf VW Fun Cups zijn uitgerust met een TDI BlueMotion. Het vervolg laat zich raden: Merlo-Palopoli-Memmola (G-Force), Cassera-Carrara (Zebra Fun), Bergamaschi-Cipolli-Nale-De Castro (BD Racing), Catalano-Caprotti-Pedon (The Cats) en Tambussi-Cocconi-Pinbdari-Honeymoon (Automedia) maken zeker een kans om zich in de kopgroep te mengen in de strijd voor de ereplaatsen.

 

Volgens een unaniem gewaardeerd format, zal de race opgedeeld worden in twee helften van drie uren, waarbij de tellers zaterdagavond op nul gezet worden voor de teams die in de eerste run evenveel ronden konden afwerken als de winnaars. De charme van deze formule is het feit dat een afwachtende houding niet verstandig is. Wie binnen dezelfde ronde als de winnaars wil blijven in het eerste deel en zondag nog een kans op de algemene zege wil maken, moet meteen een hoog ritme aanhouden. Meer dan ooit krijgen de deelnemers in Dijon-Prenois twee lange sprintraces voorgeschoteld.