Het resultaat van de Lupo ging ten koste van een drastische jacht op kilo’s die hem zowel spartaans als duur maakte. De facto was het en soort ‘ingenieursauto’. Niets van dat met de BlueMotion-variant van de recente Golf 7. Deze Golf gebruikt een direct ingespoten 1.598 cc viercilinderblok dat 110 pk ontwikkelt van 3.200 tot 4.000 tr/min en een koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 3.000 tr/min. De cijfers zijn aanlokkelijk: 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 85 g/km. Desondanks bereikt de Golf BlueMotion een topsnelheid van 200 km/u en ontvangt in alle comfort en veiligheid vijf inzittenden.

Elk detail telt

Om die opmerkelijke cijfers te bereiken, verzorgde de Golf zijn stroomlijn: het luchtweerstandscoëfficiënt is niet hoger dan 0,27. Het recept is bekend en beproefd: het onderstel ligt 15 mm lager, het radiatorrooster is bijna volledig gesloten, de achterspoiler en bekleding van de bodemplaat zijn specifiek en de luchtkanalen werden verbeterd.

De Golf BlueMotion geniet natuurlijk ook van de gewichtsvermindering van de zevende generatie, maar ook van bekende technieken zoals het start-stopsysteem, recuperatie van remenergie of banden met een lage rolweerstand. De motor kreeg ook heel wat aandacht, met veel zorg voor minder interne wrijving, het thermisch beheer en de recyclage van uitlaatgassen.  

Nog belangrijker is de komst van een nieuwe zesversnellingsbak met overdrive in de hoogste versnelling om het toerental te verlagen. Dit mechanisme werkt met een olie met lage viscositeit.

Gedaan met besparen

Ander goed nieuws is dat zuinigheid niet langer automatisch gepaard gaat met karigheid. In tegenstelling tot vorige BlueMotion-generaties, is de Golf 7 beschikbaar in de afwerkingen Trendline en Comfortline. De Trendline krijgt onder andere een TFT-scherm van vijf duim, een elektrische parkeerrem, bandendrukcontrole, een elektronisch differentieel, de automatische rem na een botsing (Multi Collision Brake), dagrijlichten, klimaatregeling en elektrische zijspiegels.

De Comfortline wordt verrijkt met de Park Pilot voor en achter, completere instrumenten, de radio Composition Touch met SD-kaart, de vermoeidheidsdetectie, schuiven onder de zetels, bijkomende 12V-stopcontacten, een lederen stuurwiel en 16-duimsvelgen (15 duim voor de Trendline).

Optiemogelijkheden zijn de waarschuwing voor wegmarkeringen (Lane Assist), de verkeersbordenherkenning, de parkeerhulp Park Assist, de verlichtingsfuncties Light Assist en Dynamic Light Assist en diverse infotainmentsystemen.

Zuinigheid niet ten koste van comfort

Deze derde generatie van de Golf BlueMotion is nog zuiniger dan zijn voorgangers. Het verbruik ligt 0,6 liter of 15 procent lager en de CO2-uitstoot daalde met 14 gram. Bij een korte test rond Amsterdam konden we al even proeven van het comfort van deze zuinige Volkswagen. De omstandigheden lieten een nauwkeurige verbruiksopname niet toe, maar door een beetje op te letten bleven we onder 4 l/100 km. We apprecieerden ook het gemak waarmee de BlueMotion rijdt met toerentallen die amper hoger liggen dan bij stationair draaien. De zuinigheid maakt de Golf niet smaakloos en zijn vermogen van 110 pk is perfect aanvaardbaar. In tijden van fiscale onzekerheid zijn de lage cijfers altijd mooi meegenomen.