Volkswagen sprak al een een tijdje over een puur elektrisch aangedreven Golf, maar zonder veel details te onthullen. Deze keer licht de constructeur meteen het doek van de auto. De technische details zijn al bekend, maar de Golf Blue-e-motion wordt niet gecommercialiseerd voor eind 2013.

115 pk

Ondanks deze nieuwe aandrijfvorm, presteert de Golf nog altijd prima. De motor levert 85 kW of 115 pk en legt 0 naar 100 km/u af in 11,8 seconden. De topsnelheid van 135 km/u is te weinig om mee te kunnen op het linkervak van de Autobahn, maar is wel voldoende, zeker voor de wet

150 km

Volkswagen geeft nog geen indicatie van de laadtijd, maar belooft wel autonomie van ongeveer 150 km. De lithium-ionbatterijen worden onder de vloer van de koffer geplaatst, waardoor de auto meteen 315 kg zwaarder wordt. Tot zover de technische details.

Drie modi

De bestuurder kan uit drie modi kiezen: Normal, Comfort+ en Range+. In de normale modus wordt het vermogen beperkt tot 65 kW en de topsnelheid tot 115 km/u. Voor een grotere autonomie kun je de modus Range+ selecteren, die het vermogen beperkt tot 50 kW en de topsnelheid tot 105 km/u. De modus Comfort+ garandeert optimale prestaties voor een beter comfort, veronderstellen we.

Diehards kunnen de mate waarin de auto vertraagt wanneer je het gaspedaal lost zelf aanpassen. Er zijn verschillende standen, van D tot D3. Wat het nut daarvan is? De batterij efficiënter opladen.