Het R-liedje

Volkswagen brengt nu al een tiental jaar enkele R-versies op de markt. Ze doen dit wel voor het eerst met een cabriolet. Ondanks het feit dat de gulle V6 werd vervangen door een compactere viercilinder, blijft dit de krachtigste Golf ooit.

Bodybuilding

Daar waar de standaardversie het moeten hebben van een zeer academische lijn, gaat de R resoluut de bodybuilding toer op. Het steroïdengebruik heeft een onmiddellijk effect gehad op de vleugels, de 18 duimsvelgen, de duidelijk agressievere bumpers en de grotere luchtinlaten. Verder merken we ook een dubbele uitlaat op en een chassis dat 25 mm lager staat. Kortom, de brave standaardversie in maatpak neemt een heel andere proportie aan, maar zonder overdrijven.

Explosieve motor

De viercilinder 2.0 TFSI is goed voor een vermogen van 265 pk bij 6.000 tr/min en een koppel van 350 Nm tussen 2.500 en 5.000 tr/min. Dat is wat we beschikbaarheid mogen noemen. Voor de versnellingsbak heeft Volkswagen de koper geen keuze gelaten: het is voor iedereen een zesvoudige DSG-automaat. De cijfers spreken voor zich: 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden, 250 km/u topsnelheid en, ondanks alles, een verbruik van 8,2 l/100 km, of een CO2-uitstoot van 190 g/km.

Afgedankt

De Golf VI R mocht een beroep doen op een integrale transmissie, maar deze versie moet genoegen nemen met voorwielaandrijving. De reden? De omslachtigheid en het gewicht van een dergelijk systeem. Vooral het gewicht was een probleem. Ten opzichte van een gesloten versie weegt de R Cabriolet sowieso al een pak meer, met een totaalgewicht voor de Golf R Cabriolet van nu al 1.614 kg.

Welkom aan boord

Zoals gebruikelijk bij de speciale series is Volkswagen redelijk vrijgevig geweest met de standaarduitrusting: lederen sportzetels, kleiner stuur, bixenonkoplampen: alles erop en eraan! Het interieur doet het onberispelijke Volkswagen-niveau van afwerking alle eer aan.

Niet van de jongste

Toch zijn er valse noten. Al bij oogt dit interieur een beetje verouderd, ondanks de grappige blauwgekleurde wijzers. Het multimediasysteem doet dan ook eenberoep op een oude GPS, met verouderde ergonomie en grafische voorstelling. Op dat vlak doet de Golf VII het veel beter. Maar laat ons duidelijk zijn, wie voor een Golf R kiest, koopt hem niet noodzakelijk voor zijn interieur.

Let’s go

Een druk op de knop volstaat om de kap in amper 9 seconden te openen. Voor onze eerste kilometers met deze R heeft Volkswagen een ritje uitgestippeld net buiten Nice. Zo rijden we rustig de stad uit, en voelen we meteen hoe reactief de 2.0 TFSI wel is. Heel reactief zelf, en dat is ook van toepassing op de versnellingsbak, met gierende banden als resultaat.

Take off

Een wat stevigere druk op het gaspedaal lanceert de Golf helemaal. De 265 paarden worden vlot losgelaten en dat gaat gepaard met een mooie klank en enkele doffe (gewilde) explosies bij het schakelen. Ondertussen, na de eerste twee versnellingen en het wanhopig zoeken naar grip, verdwijnt de toerenteller als het ware in het handschoenenkastje.

Wegligging

Eerste bocht, we springen op de rem, en de Golf gooit zijn anker uit. Het bochtenwerk verloopt natuurlijk, direct en precies. Wat een plezier, vooral om dat de starheid van het chassis niet te lijden heeft onder dit dakloos model. De ophanging is doeltreffend, al gaat de auto wat springen in combinatie met de Sport-instelling. De fans van een sportiever rijgedrag zullen graag horen dat het achtertrein vlot meedoet, maar een ESP-systeem dat nooit helemaal uitgeschakeld kan worden moet alle verrassingen vermijden.

Niet goedkoop

Het verschil tussen een Golf Cabriolet GTI en R bedraagt 55 pk, enkele uitrustingen en, vooral, 10.000 euro. Dat is niet niks! Voor 42.300 euro (de basisprijs van de Golf R Cabriolet) hebben we bijvoorbeeld een BMW 135i, met zescilinder, dubbele turbo en 320 pk. Voor die prijs hebben we zelfs een Toyota GT86 én een Dacia Lodgy voor het dagelijks gebruik! Dat stemt toch wel tot nadenken ...