Volkswagen bereidt actief de onthulling voor van zijn nieuwe kernmodel, de Golf. Dat is zo' n beetje het Zwitserse zakmes binnen het gamma: hij komt er als drie- en vijfdeurs, break, cabriolet, cross-over (onder de naam Golf Plus) en uiteraard ook in een sportieve versie.

Legendarische GTI

GTI is een mythische badge die ingewijd werd door de allereerste Golf. Sindsdien kreeg elke generatie van de Golf een GTI-variant, al waren er hoogte- en dieptepunten. Met de Golf V GTI, eindelijk uitgerust met een motor en een onderstel die waardig zijn aan de ambities,  zette Volkswagen orde op zaken. 

Helemaal nieuw

De Golf VII staat op een gloednieuw platform, dat voor het eerst gebruikt wordt door de nieuwe Audi A3. Een nieuwe Golf is altijd een grote gebeurtenis, want bij ons in Europa blijft het één van de meest verkochte wagens.

Herbeginnen met hetzelfde?

Hoort bij dat nieuwe platform ook een nieuwe motor? We durven het te betwijfelen, want de 2.0 TFSI van de huidige Golf GTI is nog altijd één van de leukste motoren in zijn categorie. Hij levert 'maar' 211 paarden, tegenwoordig nogal mager in vergelijking met de sterke concurrentie (Ford Focus ST met 250 pk, Renault Mégane RS en Mazda 3 MPS met 265 pk, Opel Astra OPC met 280 pk, ...), maar Volkswagen houdt ongetwijfeld ook nog een Golf R achter de hand. Die zou zelfs bijna 300 pk leveren en op de vier wielen aangedreven worden.