De VW - Porsche 914 mag gerust de spirituele vader van de Porsche Boxter genoemd worden. Hij kende een groot commercieel succes dat echter niet steeds even gelijkmatig verliep. 40 jaar geschiedenis …
 

Downsizing
 

Alles startte eigenlijk in de jaren zestig toen Volkswagen zijn toenmalige Type 34 of de “Karmann Ghia” wou vervangen. Tegelijkertijd zocht Porsche een manier om zijn gamma naar beneden af te ronden waarbij ze een meer democratische auto als de zopas voorgestelde 911 zochten.

VW met 4 et Porsche met 6
 

Deze gezamenlijk zoektocht bracht ferry Porsche en VW-baas Heinrich Nordhof samen en een akkoord werd gesloten. Porsche zou een sportwagen met centrale motor ontwikkelen die een VW-badge zou dragen als een 4-cilinder voor de aandrijving zou zorgen terwijl het Porsche –embleem bij de 6-cilinder op de kap zou prijken.

Kurt en zijn zoutkorrel
 

De ontwikkeling liep als een trein tot Heinrich Nordhoff op 12 april 1968 op de leeftijd van 69 jaar overleed. Kurt Lotz werd als zijn opvolger aangewezen en die maakte gauw schoon schip met de mondelinge afspraak. Porsche was uiteraard niet erg opgezet met deze werkwijze en eiste het alleenrecht op de verkoop op. Na lange en harde onderhandelingen werd er toch een akkoord bereikt: de auto zou de naam VW-Porsche dragen.

Frankfurt
 

De 914 werd op 11 september 1969 op het salon van Frankfurt voorgesteld. De eerste Duitse sportwagen met centrale motor was een feit ! Maar het VW-Porsche logo zorgde voor een slecht imago. Echte Porsche-liefhebbers moesten niets van deze wagen weten en zworen bij hun 911. Vooral de 914/6 kreeg het hard te verduren want hij kreeg de 6-cilinder van de (basis) 911 T 2.0 van slechts 110 pk mee.

Verkooprecords
 

Maar in de Verenigde Staten was de 914 een succes. Van de 115.631 verkochte exemplaren gingen er heel wat de plas over . Er moet wel bijgezegd worden dat tijdens de oversteek het VW-logo verloren ging en de 914 in de USA volledig onder de Porsche-noemer verkocht werd.

Vandaag …
 

Het heeft een hele tijd geduurd maar uiteindelijk kreeg de 914 toch de erkenning die hij verdiende en sedertdien staat zijn typeaanduiding gelijk aan kwaliteit. Zijn uitstekende wegligging, betrouwbaarheid en goede afwerking zetten enkele minpuntjes volledig in de schaduw. Zo is de versnellingsbak niet van de aangenaamste, is hij erg aan corrosie onderhevig en is er, uiteraard, de prijs van Porsche-onderdelen. Van de 914/6 werden slechts 3.338 exemplaren gebouwd wat hem een plaatsje bij de meest gezochte Porsches oplevert.
Het Porsche-museum zal op 9 en 10 april met een speciale tentoonstelling de veertigste verjaardag van de 914 vieren. Zij tonen ons bvb een 914/8 die met een 8-cilinder uitgerust was. Hij werd ontwikkeld voor de competitie en beschikte over goed 300 pk ! Van dit model werden er maar 2 exemplaren gebouwd en eentje daarvan was de eigendom van Ferry Porsche zelf.