De auto’s

We kozen voor de meest krachtige Megane uit het gamma met de 2-liter benzine turbo van 180 pk onder de kap. De Scirocco kan ook met een twee liter turbo (200 pk) geleverd worden maar toch laten we hier de 1,4 TSI aantreden. De reden daarvoor is dat ondanks het mindere vermogen van 20 pk ten opzichte van de Renault de prestaties vrij gelijklopend zijn en tevens het prijsverschil niet te hoog zou oplopen.

Esthetiek

Van een coupé moet emotie uitgaan. Voor de Scirocco gaat dit zeker op. De lijn is erg geslaagd en je krijgt echt het gevoel dat de look van een showcar naar de serie is overgezet. Het fijne achterwerk, het scherpe profiel en het brutale front maken dat de Scirocco er staat. De Megane ziet er erg origineel uit met zijn apart gevormde motorkap maar toch zijn het vooral de bijzondere daklijn en het mooi aansluitende en afgeronde achterdeel die de aandacht trekken.
Het is dan ook erg moeilijk om hier een winnaar aan te duiden. Maar uiteindelijk geven we de Scirocco toch een millimetertje voorsprong.

Interieursfeer

Hier lijken twee verschillende werelden zich te meten. Renault koos bij zijn Megane voor de originaliteit. De instrumentencombinatie is verrassend met bvb een numerieke snelheidsmeter die van kleur verandert naargelang de rijstijl. Het interieur geeft een nogal besloten indruk en vooral de zichtbaarheid naar achteren is vrij beperkt. Maar je kan er wel met z’n vijven in ! De rijpositie is goed en de bediening eenvoudig. De afwerking staat op de hoogte van de concurrentie en dat betekent dat op dit vlak een behoorlijke vooruitgang werd geboekt. Het is dan ook jammer dat Renault de knop van de snelheidsregelaar/beperker ergens … ergens op het dashbord heeft geplaatst.
Het interieur van de Scirocco is heel wat braver als zijn buitenkant. De stempel is overduidelijk van VW-signatuur met een boordplank die uit de EOS werd geleend. Jammer dat de instrumenten onder een soort hoge hoed werden gestopt wat niet erg sportief overkomt. De zichtbaarheid is vergelijkbaar met die van zijn Franse concurrent en de rijpositie is uitstekend maar je kan het plezier met maar 3 passagiers delen. Extra punten zijn ervoor de knappe stoelen.
Voordeel Renault, omdat je daar de originaliteit met z’n vijven mag delen.

Chrono in de aanslag

De Renault 2-liter levert 180 pk en 300 Nm koppel ! Indrukwekkende waarden als we daar de gegevens van de 1,4 TSI naastleggen. Die moet het met 160 pk en 240 Nm stellen. Toch zijn de prestaties aan elkaar gewaagd. Bij VW maten ze een top van 218 km/u terwijl de Megane tot 225 per uur klimt. Ook tijdens de acceleraties ontlopen beide concurrenten elkaar met moeite. In 8,3 seconden staat de naald van de snelheidmeter van de Scirocco op 100 en daar knijpt de Megane slechts één tiende van af. Beide motoren worden van een manuele 6-bak voorzien maar de VW kan in optie van de uitstekende DSG voorzien worden.
De 2-liter van Renault is een erg aangename reisgezel. Hij is reactief, soepel en toch nerveus, wat zich vertaald ziet in een spontane reactie bij elk toerental. Spijtig genoeg wordt dat plezier auditief niet doorgetrokken maar klinkt hij eerder banaal. Dan verwent de Scirocco de melomaan duidelijk meer. De diepe grom wordt mooi door het gefluit van de turbo aangevuld terwijl de compressor enkele octaven lager zingt. Tijdens het rijden toont hij graag zijn volle karakter en valt vooral zijn lineaire werking op. Een werking die tegenwoordig erg in zwang is en zodoende mogen we de charismatische maar brutale motoren van vroeger dan ook gedag zeggen.
Hier schuiven we de VW vooruit die ondanks zijn kleinere cilinderinhoud toch enthousiaster voor de dag komt.

Aan de pomp

Wat het verbruik betreft weet de Volkswagen voordeel te halen uit zijn kleine cilinderinhoud. Met gemiddeld 8,5 liter mag je deze motor best zuinig noemen. Renault heeft het hier wat lastiger want wij maten een gemiddelde van iets meer als 10 liter op honderd kilometer voor de Megane. Ook de CO2-uitstoot ligt in dezelfde lijn. Voor de Megane geeft Renault 178 gr/km op terwijl VW voor de Scirocco 154 gr/km mat.

Wegligging

Op goede wegen verbaast de Megane Coupé door zijn grip en levendigheid. Hier kan hij echt met de besten mee. Maar van zodra de weg meer oneffen wordt heeft hij het moeilijker. Tijdens het inveren is de demping te hard terwijl hij bij het ontspannen dan weer te soepel reageert. Resultaat is dat de koetswerkbewegingen onvoldoende in toom worden houden, maar van zodra het ritme weer wat zakt verdwijnen die onhebbelijkheden compleet…
Ook de VW rijdt erg efficiënt maar voelt vooral homogener aan. De demping is uitstekend en zorgt voor prima prestaties op alle ondergrond. We mogen hier gerust van een erg gezond weggedrag spreken en daar heeft de stijve koets zeker zijn steentje toe bijgedragen. Toch missen we dat stukje gekheid dat rijden soms zo leuk maakt. De Scirocco is lichtjes onderstuurd, rijdt proper, efficiënt, maar het mocht nog iets meer zijn…
Weer wint de Scirocco. Zijn homogeen weggedrag tilt hem net voorbij de Megane. Maar die zou op vlakke wegen de neus toch vooraan kunnen steken.

Comfort

Bij de Megane kunnen we niet meer van een franse ophanging spreken want hij kreeg een stug onderstel mee waarbij de slechte staat van de weg klaar en duidelijk aan de ruggenwervels wordt doorgegeven. Uiteraard is de VW “op z’n Duits” opgehangen en dus ook best stevig maar toch mag hij zich de comfortabelste van de twee noemen. De rijhouding is in beide auto’s vergelijkbaar en telkens mocht voor de groteren onder ons de zit wat lager zijn. We zeiden al dat je in beide rivalen een eerder besloten gevoel krijgt. De sfeer binnenin profiteert daar natuurlijk van maar de zichtbaarheid is daar niet mee gediend. Zowel de Megane als de Scirocco zijn voldoende praktisch maar de bagageruimte van de Megane is met 344 tot 1024 liter inhoud ruimer als die van de Scirocco die van 292 tot 755 liter kan slikken. Maar bij beiden is de toegang nogal moeilijk en ook daarbij scoort de Scirocco net iets minder. Ook wat de binnenruimte betreft lopen de twee rivalen niet erg ver uit elkaar. Zowel voorin als achterin is er voldoende plaats maar de Megane kan wel een vijfde zitplaats naar voren schuiven. Maar sowieso is door de vallende daklijn bij beiden de hoofdruimte vrij beperkt.
Gelijk spel. Het coupéconcept impliceert natuurlijk enkele toegevingen wat betreft ruimte en zichtbaarheid maar allebei kunnen ze zonder problemen dagdagelijks ingezet worden. De Renault lijkt wat praktischer te zijn maar verliest enkele punten door zijn harde ophanging…

Prijzen en uitrusting

Een Renault Megane Coupé TCe kan in de dynamique-uitvoering de jouwe zijn voor 22.500 €. Voor dit bedrag krijg je al manuele airco, snelheidsregelaar/-begrenzer, stuur en versnellingspookmof in leder, lichtmetalen velgen van 17 duim, radio-CD met MP3, regen- en lichtsensoren, enz…
Met een basisprijs van 24.390 € is de Scirocco 1,4 TSI 160 een stuk duurder. Automatische airco, 17-duimers in lichtmetaal, lederen stuur en radio CD/MP3 behoren tot de standaarduitrusting maar regen- en lichtsensoren en de snelheidsregelaar bleven in de optielijst !
Hier moeten we het voordeel duidelijk aan de Megane geven die een betere verhouding prijs/uitrusting kan voorleggen. Over de doorverkoopwaarde kunnen we natuurlijk nog geen uitspraak doen maar…

Conclusie

Een coupé kopen is vooral een emotioneel gebeuren. Strikt objectief genomen is de Renault praktischer en goedkoper terwijl de VW aangenamer rijdt en minder verbruikt. Maar ongetwijfeld zal het toch die ene hartslag zijn die de knoop voor de Megane of de Scirocco zal doorhakken …