Ferrari, McLaren en Porsche: na de felle gevechten op circuit, strijden deze drie merken nu ook op de weg. Elk met een supercar vol hybride spitstechnologie die geen concurrentie duldt. De Bugatti Veyron? Technologisch lijkt die uit een andere tijd te stammen. Vergelijk maar eens het verbruik.
Ferrari LaFerrari: de krachtigste
Alweer een nieuwe koning van de supercars. Na de 288 GTO, F40, F50 en Enzo presenteert Ferrari de LaFerrari. De naam getuigt van een gebrek aan inspiratie, maar het model maakt dat helemaal goed met een technische fiche om van te duizelen: de 6.2 V12 levert 800 pk bij 9.000 tr/min. Een teken van deze tijd: de V12 wordt geholpen door een elektromotor met 163 pk, die het totale vermogen opvoert tot 963 pk.
Prestaties: 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden en 350 km/u topsnelheid
Verbruik: 14 l/100 km, of 330 g CO2/km
Prijs: ongeveer 1,2 miljoen euro (499 exemplaren)
McLaren P1: de meest exclusieve
In de jaren ’90 verstoorde McLaren de referenties met de sensationele F1. Een buitengewone supercar, even onoverwinnelijk op circuit als op de weg. Ferrari stond in de schaduw. Vandaag keren de Britten terug met deze P1. De 3.8 V8 met turbo’s levert 737 pk en wordt gekoppeld aan een elektromotor met 179 pk. Het geheel levert 916 pk en een koppel van 900 Nm. Het is ook mogelijk om volledig elektrisch te rijden.
Prestaties: 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden en 350 km/u
Verbruik: ongeveer 8,5 l/100 km, of minder dan 200 g CO2/km
Prijs: meer dan één miljoen euro (375 exemplaren)
Porsche 918 Spyder: de zuinigste
Porsche heeft misschien niet hetzelfde aura als Ferrari of McLaren (alles is relatief), maar het merk heeft niet minder knowhow inzake supercars. Herinner je de Carrera GT. De 918 Spyder zit bijna aan het einde van zijn ontwikkeling en heeft een 4.6 V8 die 600 pk levert bij 9.000 tr/min. Klein bier? Porsche slaat terug met enkele dikke elektromotoren (voorin en achterin) die het totale vermogen opvoeren tot 880 pk. Ook hier is het mogelijk om puur elektrisch te rijden.
Prestaties: 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden, ongeveer 340 km/u
Verbruik: ongeveer 3 l/100 km, of 79 g CO2/km
Prijs: 786.500 euro (918 exemplaren)
Wat is de beste supercar?
Liefhebbers, maak jouw keuze! Ons overtuigt de Ferrari met zijn lijn, zijn merkuitstraling en zijn V12. Jammer dat de Ferrari geen volledig elektrische modus heeft, wat hem een ecologisch kantje zou geven. Porsche presenteert een verbluffend zuinige 918 Spyder die niets toegeeft qua prestaties. Maar zijn naam doet minder dromen en hij is minder exclusief met een twee keer grotere productie dan zijn rivalen. Uiteindelijk lijkt de McLaren het beste compromis, al ontbreekt er finesse in zijn design.