Chevrolet heeft dit weekend in Pau twee nieuwe overwinningen aan zijn palmares mogen toevoegen. Een palmares dat tot op heden vooral uit overwinningen op stadscircuits bestaat. Maar na dit weekend in het Franse Pau vragen we ons vooral af wat er gaande is in de WTCC.

De geloofwaardigheid van het kampioenschap staat hier wel degelijk op het spel. BMW bracht in Marokko het debat op gang met betrekking tot het respecteren van de maximale druk van de turbo van Seat en dat draaide in Pau op een smakeloze grap uit. Nadat de FIA gevraagd had om het reglement strikt na te leven, kwam kwam Seat na de kwalificaties niet meer in het stuk voor en werden de BMW van Priaulx en de Chevrolets gedeclasseerd. De reden? Het maximale regime van 8.500 tr/min werd soms overschreden. Soms? Inderdaad ja, bij het terugschakelen…

Alle teams hebben dit weekend gebruik gemaakt van allerhande aanvallen en manipulaties om hun strijd te voeren. Uiteindelijk, na de dreiging met een boycot van de Spaanse constructeur, werden beide manches min of meer normaal afgewerkt, maar voor Seat en hun TDI’s gebeurde dat achterin het peloton.

De race ? We kregen een mooie strijd tussen Chevrolet en BMW, die telkens in het voordeel van de Cruze uitdraaide. Huff won de eerste manche en Menu mocht de tweede race op zijn naam schrijven. Bovendien was er nog ook die enorme crash tussen de BMW van Engstler en een Chevrolet. Niet die van Huff, Menu of Larini, wel de Chevrolet die dienst deed als safety car … . De safety car verliet halsoverkop (lees net te laat) de stands om plaats te vatten voor de leider en werd gegrepen door de BMW van Engstler.

De WTCC organisatie heeft in elk geval heel wat werk om hun reputatie bij te werken, zowel wat de organisatie betreft als de reglementering van het kampioenschap. En toch is dit, na de F1 en de WRC, het derde officiële wereldkampioenschap van de FIA .