Net als vorig jaar blijft de Renault Mégane de favoriet van de Belgische autokopers. In de eerste negen maanden van 2012 was de compacte middenklasser van Renault het populairste model, voor de Volkswagen Golf en de Citroën C4. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac.

Tot eind september werden 18.859 nieuwe Méganes ingeschreven, tegenover 11.034 Golfjes en 8.180 C4’s. In dezelfde periode vorig jaar vormden de Renault Mégane, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo de topdrie, maar de kleine Volkswagen zakte weg naar de zevende plaats.

Belgen kopen vooral Europese auto’s, zelfs al zijn de Zuid-Koreaanse merken Kia en Hyundai aan een opmars bezig. De Japanse Nissan Qashqai is binnen de toptwintig de  uitzondering die de regel bevestigt. Ook opvallend is de sterke prestatie van de BMW 5-Serie – de enige wagen uit het executivesegment – die zelfs de kleinere 1-Serie en 3-Serie overtreft.

Diesels blijven de markt domineren. Van de 386.733 nieuw ingeschreven wagens rijden er 266.260 op diesel, 116.480 op benzine en nog geen 4.000 op een alternatieve brandstof (lpg, elektrisch, …). Het marktaandeel van elektrische auto’s blijft dus marginaal.

Per segment

Tot slot geven we nog een kort overzicht per segment. De bestelwagens Citroën Berlingo en Peugeot Partner leiden de klasse van de breaks  – de indeling van Febiac is niet altijd even logisch – en houden de Renault Mégane GrandTour achter zich.  De populairste berline is de Opel Corsa, voor de Volkswagen Polo en Volkswagen Golf.

Bij de monovolumes liggen de Renault Scénic, Opel Zafira en Mercedes B-Klasse het beste in de markt. Alweer een Mégane-afgeleide voert het segment van de coupés aan, voor de Mercedes C-Klasse Coupé en de Audi A5 Coupé.

In het cabriosegment neemt de Fiat 500C met zijn stoffen schuifdak de leiding, voor de Peugeot 308 CC en de Mini Cabrio. De populairste SUV is de Nissan Qashqai, gevolgd door de Dacia Duster en de Peugeot 3008.