François Piette

24 JUN 2015

Welke plezierauto voor 30.000 euro?

Voor de prijs van een BMW 1-Serie met enkele opties kun je je vandaag ook een plezier doen met een meer opwindende auto. Dit zijn acht voorbeelden. Nieuwe modellen, occasies, youngtimers en oldtimers. Om professioneel te zijn selecteerden we telkens een coupé en een cabriolet. Voor ieder wat wils dus.

Nieuwe auto’s

Coupé: Toyota GT86                         

De GT86 werd bij zijn lancering bejubeld en kende de afgelopen jaren een discrete carrière. Tijd om hem opnieuw wat eer te gunnen. De prestaties laten je misschien op je honger zitten door de holle motor bij lage toerentallen, maar het evenwichtige chassis met achterwielaandrijving wakkert ongetwijfeld jouw enthousiasme aan.   

Cabriolet: Caterham 165

Een erg simpele visie op de auto: standaard wordt de Caterham geleverd zonder dak of … voorruit. De sensaties kunnen iedereen verleiden. De kleine driecilinder van Suzuki met 80 pk heeft geen enkele moeite met een auto van 500 kg. Je voelt je weer helemaal jong en bovendien is deze Caterham financieel interessant omdat hij zijn waarde op de tweedehandsmarkt goed behoudt.

Occasies

Coupé: Porsche Cayman 2.7 (model 2007 – 2009, minder dan 50.000 km)

Het is verre van de snelste Porsche, maar wat maakt het uit? De flat six klinkt goed, het evenwicht van het onderstel is schitterend en als je de wijzer van de toerenteller boven 4.000 tr/min mogen de prestaties best gezien worden. Kers op de taart: de auto is comfortabel en … praktisch met zijn twee kofferruimtes. Bovendien is het een Porsche.  

Cabriolet: Lotus Elise (model 2013 of 2014, minder dan 30.000 km)

De Lotus Elise jaagt op de kilo’s, meer dan een Mazda MX-5 maar minder dan een Caterham. Het resultaat is een auto die buitengewoon stuurt en waarin je vanaf de eerste meters het lichte gewicht voelt. Voor 30.000 euro vind je een recent en onberispelijk exemplaar met een recent bouwjaar.

Youngtimers

Coupé: Ferrari Mondial (1980 – 1993)

Profiteer ervan nu het nog kan. De waarde van oude Ferrari’s explodeert, zo veel vraag is er. De Mondial volgt die trend, maar in mindere mate want het is de ‘goedkoopste’ Ferrari. Zeker niet de beste, maar de V8 klinkt leuk en het weggedrag doet het merk eer aan.

Cabriolet: BMW Z1 (1988 – 1991)

Ook hier moet je je haasten. De waarde van de Z1 bleef altijd vrij stabiel maar schiet vandaag omhoog. Als je een exemplaar vindt voor 30.000 euro, twijfel niet. De deuren die in het koetswerk wegzakken dragen bij tot het karakter, maar hou dit mechanisme goed in de gaten.

Oldtimers

Coupé: Alfa Romeo 1750 GTV (1967 – 1971)

Hij heeft alles: een schitterend design getekend door Bertone, een nerveuze en melodieuze motor en een speels weggedrag. Dit is zonder twijfel één van de beste Alfa Romeo’s, en dat betekent veel. Aan charme heeft hij geen gebrek. De waarde stijgt al enkele jaren.

Cabriolet: Triumph TR2/TR3/TR3A/TR3B (1953 – 1962)

Een vaste waarde op de markt, waarvan de prijs al enkele jaren stabiel is. De TR3 is een icoon dat niet uit de mode geraakt, een sensationeel speeltje. Totaal niet doeltreffend op dynamisch vlak, maar toch tovert hij een glimlach op jouw gezicht zodra je de sleutel omdraait. Rijden met deze Triumph is uitputtend maar erg leuk.

 

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie