François Piette

27 AUG 2001

Wereldpremière : Opel Combo Tour.

De "Cargo" komt in de herfst op de markt, terwijl de meer op gezin en vrije tijd gerichte "Tour" in de lente van 2002 volgt. De marktonderzoekers van Opel verwachten dat de passagiersversie van de Combo goed zal zijn voor ca. 30 procent van de verkoopcijfers in de Belux. Voor beide versies kan men kiezen uit drie zuinige motoren met hoog koppel – een 1,6 liter benzinemotor en twee ECOTEC 1,7 liter turbo-dieselmotoren – met een vermogen van 48 kW/65 pk tot 64 kW/87 pk. De Combo Tour wordt gekenmerkt door veel binnenruimte bij compacte buitenafmetingen (lengte 4323, breedte 1685, hoogte 1801 mm). De bestuurder en de passagier vooraan genieten van het harmonieuze "monocab"-design van het nieuwe model. Het dak loopt in een convexe vorm van de voorruit naar achter, met als voordeel dat er vooraan veel hoofdruimte is (1039 mm). In- en uitstappen verloopt zeer comfortabel dankzij de grote deuropeningen. De lange wielbasis (2716 mm) zorgt ervoor dat er ook achteraan veel ruimte is: er is niet minder dan 125 mm beenruimte – een uitstekende waarde in deze klasse. De standaard aangeboden schuifdeur maakt een gemakkelijke toegang tot de tweede rij mogelijk. De achterbank is standaard voorzien van drie hoofdsteunen en drie driepunts-gordels. Door het speciale ontwerp van de zetels kunnen de passagiers bij een ongeval niet onder de gordels doorglijden ("submarining"). Kinderzitjes kunnen gemakkelijk worden bevestigd aan de optionele Isofix-ankerpunten. De optionele standaardafdekking van de laadruimte, de versterkte rugleuningen en het optionele scheidingsnet voor de laadruimte voorkomen dat de bagage gevaar oplevert voor de inzittenden van de Combo tijdens een aanrijding. Het net kan verticaal achter de achter- of voorzetels worden bevestigd, zodat de passagiers steeds beschermd zijn. De Combo Tour weet perfect raad met volumineuze bagage. De laadruimte is gemakkelijk toegankelijk via de schuifdeur en de twee zwaaideuren achteraan. Met een maximaal laadvermogen van 565 kilogram kunnen zware goederen probleemloos worden getransporteerd: zelfs als alle vijf de stoelen bezet zijn, biedt de Combo Tour nog een laadruimte van 1,01 x 1,17 x 1,12 m (lengte x hoogte x breedte), wat overeenkomt met een volume van 1324 liter. Als de afdekking van de laadruimte aangebracht is, bedraagt het laadvolume 455 liter (VDA-methode). Als de achterbank wordt neergeklapt – de hoofdsteunen kunnen gemakkelijk worden weggeborgen in de voetruimte – heeft de volledig platte bagageruimte een lengte van 1,60 m. Als de laadruimte tot op halve hoogte wordt gevuld, staat een capaciteit van 990 liter ter beschikking, als de laadruimte tot aan het dak wordt gevuld, beschikt men over 2700 liter laadvolume (VDA-testmethode: 2320 liter). Om de beschikbare ruimte flexibeler te kunnen gebruiken, kunnen de achterbank en de zitting afzonderlijk worden weggeklapt (40:60). De rugleuning van de passagier vooraan kan eveneens worden neergeklapt. Een wagen voor vrije tijd of gezin kan nooit te veel bergruimte en opbergvakken hebben. In de Combo Tour wordt het leven aangenamer gemaakt door handige ideeën, zoals bagagenetten tussen de B- en C-stijlen en vakken in de vier deuren of zijpanelen met geïntegreerde drankhouders (behalve in de schuifdeur). Een andere drankhouder bevindt zich achteraan de middenconsole. Een groot vak in het plafond biedt veel ruimte voor documenten of wegenkaarten. Optioneel kan onder de zitting van de passagier vooraan ook een lade worden aangebracht. Veelzijdigheid betekent niet enkel een variabel interieurconcept. Het aanbieden van een uitrusting die rekening houdt met de verschillende situaties waarvoor dergelijke wagen tijdens de vrije tijd gebruikt wordt, is eveneens belangrijk. Bij de Combo Tour kan men kiezen uit talrijke opties en accessoires om de wagen nog functioneler te maken of te personaliseren. Voorbeelden hiervan zijn de elektrisch bediende ruiten, airconditioning of de ruime keuze uit infotainmentsystemen, waarbij een navigatiesysteem via satelliet. Een eenvoudig te monteren dakimperiaal met diverse bevestigingsmogelijkheden en een fietsenrek dat wordt bevestigd op de trekhaak, zorgen ervoor dat zelfs de moeilijkste transportproblemen een oplossing vinden. Bron : Opel
Advertentie
Advertentie
Advertentie