De Noorse Wegenfederatie OFV becijferde dat elektrische auto’s in Noorwegen in 2018 een marktaandeel haalden van 31,2 procent, tegenover 20,8 procent in 2017 en 5,5 procent in 2013. Noorwegen, de grootste producent van olie en gas in West-Europa, zet al jaren stevig in op de vergroening van zijn wagenpark, waardoor elektrische auto’s bijna geen verkeersbelasting betalen, en op veel plaatsen gratis kunnen parkeren en opladen. Tegelijk gaan er stemmen op om dat systeem te herbekijken, omdat de overheid door de belastingvoordelen heel wat inkomsten misloopt.
2025: geen verbrandingsmotor meer
In 2025 wil de Noorse overheid niet dat er nog auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. Maar daar is het Scandinavische land nog niet: volgens Øyvind Solberg Thorsen van de Noorse Wegenfederatie was in 2018 nog twee derde van de 148.000 nieuw verkochte auto’s in Noorwegen nog een auto met klassieke verbrandingsmotor of een hybride.
Het Internationaal Energieagentschap IEA, dat plug-inhybrides meetelt in zijn berekening, spreekt voor 2017 over een marktaandeel van 39 procent in Noorwegen, ver voor IJsland (12 procent) en Zweden (6 procent).
Minder nieuwe inschrijvingen
In 2018 werden er in Noorwegen wel 6,8 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan het jaar voordien. Het aantal nieuwe volledig elektrische auto’s nam toe met 40 procent, het aantal diesels nam af met 28 procent. Ook gewone benzines en niet-oplaadbare hybrides gingen met 17 en 20 procent achteruit. De populairste auto in Noorwegen was afgelopen jaar de Nissan Leaf.
“Doelstelling van 2025 moeilijk haalbaar”
Het Noorse Instituut voor Transporteconomie (ITE) twijfelt of de doelstelling van 2025 kan worden behaald. “Heel wat mensen hebben geen eigen parkeerplaats en zullen dus geen oplaadbare auto kopen als ze thuis niet kunnen opladen”, zegt Lasse Fridstrøm van het ITE. “Een marktaandeel van 75 procent is haalbaar, op voorwaarde dat de belastingvoordelen blijven.”