Wim Bervoets

10 MEI 2017

Wolf in schaapsvacht: Volkswagen Passat R36, met V6 en 300 pk!

Wie “Volkswagen” en “R” in één zin opnoemt, heeft het waarschijnlijk over de Golf R of diens voorganger, de R32. Maar nog niet zo lang geleden gebruikte VW de letter R ook bij de Passat.

Het was op het salon van Frankfurt in 2007 waar Volkswagen voor het eerst uitpakte met de Passat R36. Een hertekende voor- en achterbumper, specifieke 18-duimsvelgen, iets donkerdere achterlichten, een lagere ophanging en een dubbele uitlaat waren de al bij al discrete aanwijzingen dat er onder de motorkap iets speciaals huisde: een 3,6 liter grote atmosferische zescilinder, die 300 pk en 360 Nm produceerde.

Volkswagen Individual

De Passat R36 was verkrijgbaar als vierdeurs en als break, en was een product van Volkswagens toenmalige Invidiual-afdeling. De “R” in die naam werd destijds al eerder gebruikt voor de Golf, die zowel in generatie vier als vijf een beroep deed op een atmosferische zescilinder, vooraleer te downsizen vanaf de volgende generatie.

Geweldige klank

In de Passat R36 zorgde Volkswagen Individual opnieuw voor vuurwerk: 0-100 km/u duurde dankzij de standaard DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling slechts 5,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 250 km/u. De standaard vierwielaandrijving zorgde bovendien voor een bijzonder efficiënt weggedrag. Maar zijn voornaamste wapen? Dat was zijn muzikale klank.

Vandaag

De Passat R36 was vooral een manier voor Volkswagen om te laten zien dat het ook andere snelle wagens kon bouwen dan alleen de Golf GTI. Bij ons was hij dus een bijzonder zeldzame verschijning op onze wegen, en zal je hem dus niet vaak in de zoekertjes aantreffen. Je hebt dus meer kans bij onze oosterburen om een exemplaar op de kop te tikken. In Duitsland vind je een Passat R36 met een relatief hoge kilometerstand voor ongeveer € 15.000. Betere exemplaren zullen je € 20.000 tot € 25.000 kosten. Als het onderhoud nauwkeurig is gebeurd, zullen de motor en vierwielaandrijving weinig tot geen problemen opleveren. Al lust de V6 wel een stevige slok…
Advertentie
Advertentie
Advertentie