Bruno Wouters

7 JUL 2009

Xenon koplampen : Zien en gezien worden !

Nu we merken dat steeds meer motoren uitgerust zijn met Xenonkoplampen, besloot de redactie om zo een Xenonkit te testen. De Yamaha Tmax mochten we van D’Ieteren Sport als testmodel gebruiken. De koplampen van de Tmax bestaan uit een H7-lamp als kruislicht en een H4 met dubbele gloeidraad, waarvan er slechts een aangesloten is.

Aan het werk

Wij vonden onze kit bij Bike-Design, dat kits verdeelt van MD-Ultimate. Om de verlichting van onze Tmax te optimaliseren, hebben we voor een Xenonlamp van het H7-type gekozen om onze H4 te vervangen. De H7 heeft een kleinere ballast die minder energie vraagt bij het oplichten dan een klassieke lamp. Het installeren van een dergelijke kit op een scooter is niet moeilijk. Het gaat om ’plug & play’ kits die geen aanpassingen vragen van de bestaande bedrading. Er komt wel wat demontagewerk bij kijken, en dat laat je best over aan een specialist. Zodra de nodige stukken verwijderd zijn, kan je beginnen aan de aansluiting van de kit.

Blue Eyes

Wij hebben van de gelegenheid ook gebruik van gemaakt om de linkerkoplamp te verbinden met de rechtse, en de kruislichten te vervangen door led’s, wat voor een betere harmonie zorgt met de typische Xenonkleur. Standaard Xenonlampen bij wagens hebben een waarde van om en bij de 5.000 Kelvin (K). Wij opteerden voor 8.000 K, wat een blauwere kleur oplevert. Het resultaat liet niet op zich wachten: nooit zagen we zoveel wagens plaats maken om ons door te laten. De blauwe blik van onze Tmax maakte duidelijk indruk. Het is beslist een pluspunt inzake veiligheid, en dus zeker een aanrader. Het effect is nog groter met de grote lichten of knipperlichten aan. Nog voordelen? Een helderheid die drie keer intenser is dan een halogeenlamp. De Xenonlamp gaat bovendien vier keer langer mee en verbruikt amper 35 Watt, tegenover 55 tot 60 Watt voor de halogeenlamp. Deze bi-Xenonkit kost, zonder montage, 149 euro en 109 euro voor de andere lampen. Nog een klein detail (waarvoor we opnieuw moesten demonteren) is dat sommige motoren, waaronder de Tmax, spanningvariaties in het elektrisch circuit opvangen door de ballast in een veiligheidstand te zetten. Hierdoor licht de lamp even op, maar gaat meteen weer uit. Om dit te voorkomen, moet er tussen de ballast en de lamp een condensator geplaatst worden. Dit neemt amper vijf seconden in beslag, tenminste als je overal goed bij kunt…
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie