Voor 2016 wordt de Yamaha FJR1300 vernieuwd en is hij conform de Euro4-norm.
Grote nieuwigheid moeten we ter hoogte van het carter zoeken: de FJR krijgt (eindelijk!, zullen heel wat motards denken) een zesde versnelling. Daarnaast krijgt de groottoerist ook een slipperkoppeling zodat je stevig kunt terug schakelen zonder dat je af te rekenen krijgt met een blokkerend achterwiel.
Verder evolueert de Yam ook op esthetisch vlak. Zijn nieuwe lichten zijn voorzien van LED’s en bij de AE en AS-versies is hij ook uitgerust met adaptieve verlichting. De centrale IMU berekent de hellingshoek van de motorfiets en past zo de verlichting aan.
Het is niet omdat je discreet bent, dat je onopgemerkt voorbij moet rijden…
Verder valt ook het nieuwe LED-achterlicht op, de kleine aanpassingen aan het dashboard, de nieuwe kleur van het lakwerk (Matt Silver) en de mogelijkheid om de FJR aan te passen aan het D-Air-systeem van Dainese zodat de airbag die je Dainese-jas zit, ook op het juiste moment wordt geactiveerd.
Yamaha voorziet in verschillende versies van de FJR. Je hebt de keuze uit de A, de AS die is uitgerust met elektronisch bediende versnellingsbak (zonder koppelingshendel), elektronisch instelbare vering en upside down voorvork en de AE die het zonder elektronische bediende versnellingsbak doet.