Verheugd met de inschrijvingscijfers van begin dit jaar, rekent Yamaha op de ontwikkeling van zijn FZ6 gamma om de spijker nog meer door te slaan. Voor de twee eerste maanden van 2007, gaan de cijfers met bijna 16% vooruit, om zo de 20,6% marktaandeel te bereiken. Dit zet Yamaha op de eerste trede van het podium, vóór Honda, Suzuki, BMW en Kawasaki.
Maar laat ons hier spreken over de FZ6. De voorstelling van de S2 in Köln, heeft aan Yamaha het idee gegeven om het model 2006 te behouden en er een aanvalsmodel van te maken, met elk van de twee versies die tegenover een verschillende concurrent op de markt staat.
FZ6
De FZ6 06 eist zich op als de praktische "utilitair", met een gematigd budget. Hij plaatst zich meer als een motor voor beginnelingen, maar blijft toch aangenaam. De Naked en Fazer versies, met windscherm, staan respectievelijk aan de volgende prijzen : 6.290 € et 6.590 €. En deze kunnen van het ABS systeem genieten tegen het prijskaartje van 700 €.
De motor ontwikkelt voortaan 78 pk aan 11500 rpm, tegenover een koppel van 56,1 Nm aan 10.000 rpm, met een continu gewicht van 180 kg. De aangewezen doelwitten, namelijk de CBF600 Honda, de Suzuki Bandit 650 en de ER-6 Kawasaki, zijn allen, net zoals de Yam, beschikbaar in Naked of met koetswerk.
FZ6 S2
Wat betreft de S2, deze ontwikkelt 98 pk aan 12.000 rpm en het maximale koppel reikt hier 63,1 Nm, altijd aan 10.000 rpm. En met hetzelfde gewicht. De Fazer’s nemen 6kg (186 kgs) en het ABS systeem verzwaart deze met 5kg. De meest opvallende wijzigingen van de S2 betreffen de schommelarm in aluminium, het windscherm en de hertekende voorbumper, alsook het koetswerk van de Fazer versies (lager en meer naar voren getrokken), de nieuwe stuurdragers, de aluminium platen voor de voetsteunen achteraan, of de rembeugels vooraan met 4 ventielen en het dashboard blok van de FZ1. Alle FZ6 genieten bovendien van een grotere radiator, van een injectiesysteem, van een catalysator met Euro3 normen, van een lager en soepeler zadel, van een hechting voor helmen en van verplaatste voetsteunen achteraan. De Fazer’s genieten standaard van een centrale motorsteun.
De concurrenten van de S2 heten Hornet, GSR 600 of Z750, maar geen enkel stellen een half-Naked versie voor, in tegenstelling tot de Yamaha.
Toebehoren
Net zoals een aantal constructeurs het begrepen hebben, heeft ook Yamaha zich een volledig gamma toebehoren "Bolt-on" opgemaakt, zoals remblokken, zadelovertrekken, bumpers, beschermingsdoppen, top case’s, alsook een brede collectie motorkledij, met de vaste bedoeling zich de koek te verdelen van de winstgevende markt van de accessoires!
Een volgende testrit zal ons toelaten om beter te kunnen oordelen van de persoonlijkheid van elk model.