Bruno Wouters

2 DEC 2010

Plezier voor iedereen

In een steeds verder krimpende markt houdt de roadster als beste stand. In dit segment is de Kawasaki Z750 de koploper. Geen wonder dus dat de andere constructeurs uit een ander vaatje dan een ‘600 cc’ willen tappen en de concurrentie met de Z aangaan. Die komt immers dankzij een licht hogere cilinderinhoud overtuigender over. Suzuki stelde in Keulen zijn GSR 750 voor, maar Yamaha pakt het anders aan en presenteert ambitieus de FZ8 en de Fazer 8 die beiden afgeleid zijn van de FZ1.

De wat late komst van de eerste echte concurrent van de Kawasaki luidt meteen het einde in van de FZ6. Die wordt vervangen door goedkopere XJ6 en laat zo plaats voor de in vergelijking met de FZ1 meer toegankelijke FZ8. Van de andere zijde heb je toch een geoefend oog nodig om de verschillen tussen beide producten met de stemvork te onderscheiden. De FZ8 erft erg duidelijk de genen van de FZ1 en mist daardoor een eigen identiteit. We zijn ver verwijderd van de moed die de constructeur toonde bij het ontwerp van modellen als de XT500, TDR 250, 1000GTS, of de V-Max en de T-Max.

Tussen de lijntjes

Klaarblijkelijk werd er bij het ontwerpen van de FZ8 gesteld dat de machine iedereen moest bevallen. Hij heeft dan ook weinig gemeenschappelijk met zijn meer excentrieke voorouders en is meer een sympathiek uitziende machine die weinig origineel oogt. Op de voorvork prijkt een schelp met dubbele koplampen die echter geen onvergetelijke indruk maken. Net als de rest van de machine trouwens. Die is te algemeen en de gelijkenissen met andere modellen te frappant. Als dat de prijs is die we moeten betalen om in ieders smaak te vallen, tja…

Van de FZ1 erft de FZ8 dus het aluminium chassis. Door de nieuwe brandstoftank en het hertekende zadel, het stuur en de voetsteunen verandert de rijhouding licht en voelt het geheel wat intuïtiever aan. In vergelijking met de FZ1 verliest het smallere reservoir een liter inhoud. Het chassis zelf is identiek maar de dempers zijn minder gesofisticeerd, resultaat van de besparingen.

Geen verrassing

Technisch gezien vermindert de boring van de FZ1-blok van 77 mm naar 68 mm. De cilinderinhoud daalt daarmee naar 779 cc terwijl de cilinderkop het per cilinder met een klep minder moet doen en weer een zestienklepper wordt. De motor levert nu 106 pk aan 10.000 tr/min terwijl het koppel 82 Nm aan 8.000 tr/min bedraagt.

Maar wat geeft dat op de weg. Geen verrassing aan het stuur: de Fazer 8 voelt erg intuïtief aan en je voelt je dadelijk op je gemak. De motor herneemt vlot bij alle toerentallen, ook al laat je de erg soepele motor tot traagloop dalen. Je kan met andere woorden in zesde versnelling aan 30 km/u toeren en dan nog hernemen. Op voorwaarde dat je hem even de tijd geeft. Tussen 2.000 en 3.000 toeren trekt hij behoorlijk door maar tussen 4.000 en 5.000 tr/min voelt hij even wat hol aan. Maar vanaf 6.500 tr/min zijn de paardjes weer paraat en dat tot aan de rode zone. Typisch voor een viercilinder met gemiddelde cilinderinhoud: wat hol onderin, maar krachtig in de toeren.

Teveel cilinders…

Aan een kruissnelheid van 90 km/u draait de motor 4.000 tr/min en aan 120 km/u 5.000 tr/min. Net de zone waarin de motor het minste karakter en trekkracht bezit. Het resultaat is dat om de machine vlot te laten hernemen je best enkele versnellingen lager schakelt. Voor een veelgebruiker was meer koppel een betereoplossing. De eeuwige strijd tussen de voor- en tegenstanders van vier – of tweecilinders.

Gelukkig zijn de koppeling en de versnellingsbak op het hoogste niveau. Geen opmerkingen ook over de remmen. Die zijn progressief, voelen zeker aan en bijten. De krachtige werking werd bij onze testmachine gecontroleerd door een ABS.

Rustig aan of kippenvel

De vereenvoudigde ophanging verricht zijn taak naar behoren. De voorvork is correct maar de achterdemper heeft het bij hoge snelheid moeilijk om alle wegoneffenheden glas te strijken en durft al een pompen. Maar aan ‘normale’ snelheid is er geen vuiltje aan de lucht. Dat betekent dat de FZ8 geen R1 is en helemaal niet geschikt om met het mes tussen de tanden een reeks bochten aan te vallen. In een categorie waar de prijs doorslaggevend is mag dat echter geen probleem stellen.

De Fazer 8 is met zijn windscherm met correcte bescherming heel wat functioneler. Toch is de wind nog steeds voelbaar ter hoogte van het hoofd en de schouders. Jammer, want de rijpositie en het zadel zijn nagenoeg perfect.

Met een prijskaartje van 9.990 euro voor de Fazer8 (8.888 euro voor de FZ8N) stelt Yamaha een machine voor waarmee je elke dag op pad kan. Hij beantwoordt aan de eisen van heel wat verschillende gebruikers en kwijt zich voortreffelijk van zijn taak. Maar anderzijds ontbreekt het hem aan echte panache en je kunt hem eerder vergelijken met het brave maar aangename meisje uit de straat in plaats van die meid waarnaar iedereen zich omdraait.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie