Het is crisis, de vrieskou regeert, onze wegen zitten geblokkeerd, iedereen kankert over de auto, maar de verkoop draait wel op volle toeren. Ondanks alle negatieve signalen koopt de Belg nog altijd auto’s. Goed nieuws voor de sector, maar het is maar de vraag of dit lang zal duren…

Kunstmatige markt?

Vooral de staat houdt de markt levend met de overheidskortingen op de aankoopprijs van ‘groene’ auto’s. Het zou kunnen dat enkele van die premies in 2011 zullen verdwijnen, wat de verkoop zou afremmen. Momenteel wordt de benzinemotor ook te sterk bestraft, wat een verdere heropstanding in de weg staat.

De situatie

Maar liefst 40.537 nieuwe wagens werden in de maand november ingeschreven. Tegenover november 2009 betekent dat een stijging van 15,4 procent. In totaal is de verkoop dit jaar met 15,2 procent gestegen. Spectaculair. Febiac verwacht dit jaar een recordaantal inschrijvingen van zowat 538.000 auto’s of 2.000 meer dan in 2008, het vorige recordjaar.

Ander goed nieuws is de gestegen verkoop van de lichte vrachtwagens (14,5 procent) en vooral de zware bedrijfsvoertuigen (46,33 procent). De tweewielers vieren helaas niet mee, met een stijging van maar 2,5 procent.

Sterke en zwakke merken

Renault blijft marktleider met meer dan 5.000 ingeschreven auto’s. Dan volgen Volkswagen, Peugeot, Ford en Citroën. Sterke stijgers zijn Dacia (+ 225 procent!), Saab (+116 procent), Alfa Romeo (+ 88 procent), Porsche (+ 52 procent) en Chevrolet (+ 51 procent). Bij de dalers zijn de cijfers minder zwaar: Lancia (- 60 procent), Dodge (- 41 procent), Jeep (- 33 procent), Daihatsu (- 21 procent) en ten slotte Volvo (- 16 procent).