Op basis van het huidige succes van de Tmax in zijn segment hebben ze bij Yamaha besloten om voor een evolutie te kiezen, eerder dan een revolutie. Kunnen we ze ongelijk geven? Daar kan lang over gedebatteerd worden. De evoluties gaan in elk geval de juiste kant op en zetten de kwaliteiten van deze bestseller extra in de verf. Daar waar de Tmax het nu al goed doet, zou hij nog beter geworden zijn. Maar zal dat voldoende zijn om de ambitieuze en uitgebreide concurrentie voor te blijven?

Strakkere lijn

De Tmax krijgt voor 2012 een volledig nieuwe look, toch is hij meteen herkenbaar als een Tmax. Alles is nieuw, maar het blijft een Tmax, daar bestaat geen enkele twijfel over. De strakkere lijnen doen hem er dynamischer en agressiever uitzien. De Tmax is voortaan voorzien van een nieuw voorsteven met dubbele koplampen, regelbaar windscherm en een nieuw dashboard met twee analoge tellers. Voor het LED achterlicht werd de inspiratie uit de sportmodellen van Yamaha gehaald.

Gewichtsverlies

Onder het mooie koetswerk zit nog altijd het aluminium chassis, maar dan wel in een aangepaste versie. In combinatie met de nieuwe wielen en achterophanging verliest de nieuwe Tmax hierdoor 4 kg op de weegschaal. Met de nieuwe aandrijfriem voor de transmissie sparen ze ook nog een beetje gewicht uit.

Optimale motor

De motor van de Tmax zal in 2012 goed zijn voor een inhoud van 530 cc, en er werd vooral aandacht geschonken aan het beschikbaar koppel bij lage en middelmatige toerentallen. Hiervoor werd aan de nokkenas en het uitlaatsysteem gesleuteld. Dit alles heeft als resultaat dat er aan 6.750 tr/min 46,5 pk beschikbaar is en een koppel van 52,3 Nm aan 5.250 tr/min, tegenover 43,5 pk aan 7.500 tr/min en 46,4 Nm aan 6.500 tr/min voor het huidige model.

De beste?

Het gewichtsverlies van de Tmax zou de nu al uitstekende wegligging van de Tmax alleen nog maar verbeteren. Een wegligging dat al meer dan tien jaar lang het handelsmerk is van de Tmax en enorm heeft bijgedragen tot zijn legendarische status in dit segment. De Tmax is momenteel, en met voorsprong, de beste maxi-scooter op de markt, en hij zal in 2012 alleen nog maar beter worden. Maar zal die evolutie volstaan om de BMW C 600 op afstand te kunnen houden?