Triumph heeft op zijn beurt besloten om een aanval op te zetten tegen het overweldigend succes van de BMW R 1200 GS. Triumph is zeker niet de eerste, Yamaha heeft het al geprobeerd met de Super Ténéré, Moto Guzzi met de Stelvio en Ducati met de Multistrada. Honda probeert het dit jaar met de Croostourer op basis van de VFR 1200 en Kawasaki met de Versys 1000, de eerste trail met een viercilinder in lijn. Triumph blijkt met de Tiger Explorer echter over de beste troeven te beschikken om de strijd aan te gaan met de 1200 GS.

De ingenieurs van Triumph hebben in elk geval de nodige middelen gekregen om er iets van te maken. De Tiger Explorer neemt de gebruikelijke driecilinder van het merk over, maar toch is het een gloednieuwe motor. Het chassis is ook vergelijkbaar met de technieken dat Triumph gebruikt voor andere modellen uit het gamma, waaronder de geslaagde Tiger 800. De driecilinder is goed voor een inhoud van 1215 cc, goed voor een vermogen van 137 pk aan 9.300 tr/min en een koppel van 121 Nm aan 7.850 tr/min. Hij is voorzien van een dubbele nokkenas, vier zuigers per cilinder en een "ride-by-wire" injectie. Daarnaast beschikt de Tiger over tal van hulpsystemen zoals een ABS, anti-slipsysteem en zelf een cruise-control, allemaal standaard.

Voor de wielen hebben ze voor een standaard gekozen, 110/80 x 19 en 150/70 x 17. Vooraan vinden we twee vliegende remschijven terug van 305 mm en remklauwen met vier pistons van Nissin. Voor het achterwiel hebben ze een remschijf van 287 mm gekozen met een remklauw met twee pistons, ook van Nissin.

Triumph heeft ook aan het comfort van de bestuurder gedacht met een regelbaar windscherm en stuur, een in de hoogte verstelbaar zadel, van 857 tot 802 mm. Het zadel is breed en comfortabel en voorzien van grote handvaten voor de passagier. Het dashboard is voorzien van een LCD kilometerteller, analoge toerenteller, indicatie van de resterende autonomie, boordcomputer, thermometer en uurwerk. De informatie kan via een knop aan het handvat weergegeven worden. In optie is het ook mogelijk om op de boordcomputer de bandenspanning weer te geven. Wie nog meer wil kan in optie ook nog tal van andere accessoires verkrijgen zoals koffers, verwarmde handvaten en zadel, mistlicht, handbescherming, een breed windscherm, GPS steun, een "U" slot dat onder het zadel opgeborgen kan worden, Arrow uitlaat en verschillende bijkomende beschermingsonderdelen (koplamp, motor, radiator, ... ) ... kortom, voor ieder wat wils.