Bruno Wouters

7 OKT 2009

Yamaha Tmax: lange duurtest (3): alternatief

Langzaam verzamelt de Tmax de kilometers. Die gaan voor een groot gedeelte op rekening van het woon-werkverkeer. In een uurtje leggen we de honderd kilometer af. Met de auto duurt het soms twee uur. Met de scooter kan je van A maar B reizen zonder je om het drukke verkeer en eventuele files te moeten bekommeren. Er bestaat geen snellere manier om je van het ene punt naar het andere te begeven.

 Het vooruitzicht om je afspraken om het even waar en om het even wanneer te kunnen beleggen opent heel wat perspectieven. Voorbij het bestuderen van de agenda en voorbij de angst om hopeloos vast te rijden in de file. Ook na al die kilometers hebben nog steeds plezier in de Tmax. De combinatie van de praktische voordelen van een scooter en het rijplezier van een motor weet te overtuigen. De Tmax rijdt gemakkelijk, biedt veel bescherming en is praktisch. Hij heeft een uitstekend weggedrag en presteert erg goed. Hij beviel ons zelf zozeer dat we hem ook buiten het woon-werkverkeer zijn gaan gebruiken. Voor een weekendje aan zee met mijn wederhelft was de bagagecapaciteit te beperkt. In de catalogus van Yamaha vonden we de oplossing. De 46 liter grote topcase kan twee integraalhelmen slikken. In de koffer onder het zadel kan je slechts een helm kwijt. Bovendien is die te klein om de bagage van ons beiden in kwijt te geraken en dus moest de topcase er komen.

Steun
 

Yamaha biedt twee steunen aan voor een topcase. Die worden aan dezelfde verankeringspunten vastgemaakt. Daarbij worden de handvaten voor de passagier verwijderd en boven het achterlicht bevindt zich nog een vijfde punt. De eerste steun is van metalen buizen waarop een metalen steun gemonteerd wordt. Maar hij ziet er niet uit en verknoeit de knappe en geraffineerde lijn van de Tmax. Sinds de lente van 2009 biedt Yamaha een aluminium steun aan. Die is perfect geïntegreerd en past uitstekend bij het knappe kontje van de Tmax. De metalen steun en de bevestigingsmodule kosten samen 135,65 euro. Voor de aluminium steun moet je 143,43 euro neertellen. De keuze is dus snel gemaakt.

Weekendje weg
 

Mijn passagier maakte gauw duidelijk dat ze het niet had voor scooters. Dit leek in niets op een echte motor. Maar goed, een ritje naar de kust kon er nog net af. Maar de negatieve instelling sloeg gauw om. De passagier zit ruim en comfortabel en de ophanging strijkt de oneffenheden mooi vlak. De automatische versnellingsbak zorgt ervoor dat de helmen niet tegen elkaar klappen tijdens het schakelen. Op de autosnelweg rijdt de Tmax stabiel en soeverein. De passagiers en hun bagage brengen hem niet uit zijn evenwicht, terwijl de prestaties niet echt te lijden hebben van het hogere gewicht. Op de kleine weggetjes van Oost- en West-Vlaanderen kan je rustig cruisen. De scooter heeft reserves genoeg en door een simpele draai aan de gashandel verhoog je het ritme. Een geslaagd weekend.

Kortom
 

Tijdens onze talloze trips hebben we verscheidene keren het druilerige Belgische weer mogen trotseren. Maar ook hier weet de Tmax te scoren. Gewapend met een goede en waterdicht motorvest, handschoenen en een goede helm doken we de regen in. In de koffer lag voor alle veiligheid nog een waterdichte broek. Maar ondanks dat we die niet gebruikten bereikten we volledig droog het eindpunt. Zelfs heuse stortbuien konden niet deren. De bijkomende bescherming die we lieten aanbrengen ter hoogte van de handen en de benen, is zijn geld meer dan waard. Gemiddeld verbruikte de Tmax tot nu toe 5,1 l/100km. Het verbruik schommelde tussen 4,7 en 5,4 l/100km. Tot slot lieten we nog een andere vario installeren. Hiermee accelereert de Tmax nog vlotter. Toch lijkt het verbruik niet hoger.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie