De Z100, die in 2007 op de markt kwam, begon het moeilijk te krijgen met zijn naaste concurrenten, en Kawasaki heeft dan maar beslist om zijn roadster voor 2010 grondig te herzien. Van de oude generaties blijft er uiteindelijk enkel nog de naam en enkele “gimmicks” over.

Wilde look

De look van dit nieuw model is nog uitdagender dan de vorige modellen. Het is een geblokte verschijning, dat met de nieuwe vorkbescherming, koeling en koplamp extra in de verf gezet werd. De integratie van de motor en het zuivere en elegante design van het achtersteven zetten dat effect alleen maar meer kracht bij. De nieuwe velgen, met vijf spaken, dragen ook bij tot de nieuwe look. Voor de uitlaat werd de kenmerkende uitlaat van de Z1000 overgenomen. Wel is de uitlaat iets kleiner dan op de voorgaande modellen (2/3 van het volume van het huidig model). Het dashboard is volledig digitaal met oranje verlichting, en kan naar wens in drie posities geplaatst worden.

CC’s

De motor is nu goed voor 1043 cc, en dat komt het vermogen en het koppel ten goede. Er werd aan verschillende onderdelen gesleuteld om er, op papier, een vollere motor van te maken. Er werd ook veel aandacht besteed aan de luchtinlaten om de motor van voldoende zuurstof te voorzien, en tegelijk ook de oren te plezieren met een verzorgd motorgeluid. De uitlaat werd zoals eerder vermeld overgenomen van de Z1000, maar de aanbreng van een voorkamer onder de motor heeft kunnen bijdragen tot een beperking van het volume, en een betere gewichtsverdeling.

Chassis

Het nieuw chassis werd ontwikkeld op basis van het aluminium kader van de ZX-10R, maar is wel specifiek aan de Z1000. De starheid ligt zo’n 30% hoger, en hij is drie tot vier kilo lichter, dat geeft een mooi beeld van de inspanning van de ingenieurs weer. De “Back-link” schokdemper werd horizontaal geplaatst en werkt met stangen, zoals bij een traditionele Uni-Trak. Het remsysteem doet beroep op schijven van 300 mm met remklauwen met 4 pistons vooraan, en een remschijf van 250 met een remklauw met een zuiger achteraan. Het is ook mogelijk om de motor uit te rusten met een ABS systeem.

Slangenvel

Verder vallen er nog enkele andere details op zoals een breder en verder naar voren geplaatst stuur, en een lager en smaller zadel (met een soort slangenleder bedekking op sommige versies). Als de prijs beperkt blijft, dan mogen we er van uit gaan dat de nieuwe Z1000 heel wat commotie zal veroorzaken in dit segment … en dan mogen vooral de FZ1 en CB1000R zich zorgen beginnen te maken.