De Oost-Duitse automobielindustrie kende een erg sombere geschiedenis. De Trabant en de Wartburg knetterden en rookten om ter hardst in een land dat kreunde onder het juk van zijn leiders. Toch had dit een positief effect op de creativiteit van zijn inwoners. Ondanks de beperkte mogelijkheden wisten enkele creatieve geesten knappe auto’s te bouwen.

Licht

Zo ontstond bijvoorbeeld de Melkus RS1000. Zoals zijn naam al doet vermoeden, had zijn tweetaktmotor een cilinderinhoud van slechts 1.000 cc. Toch moest de kleine driecilinder van Wartburg zowat 700 kg voortstuwen.

RS2000

De geschiedenis herhaalt zich, en Melkus stelt vandaag de RS2000 voor. Die is weer ontzettend licht. Net als vroeger krijgt hij ook weer spectaculaire vlinderdeuren. Met de Mercedes SLS, die ook zulke deuren heeft, ziet het er naar uit dat vlinderdeuren weer in de mode zijn.

Minder dan 1.000 kg

De Melkus RS2000 weegt slechts 950 kg. De viercilindermotor met turbo levert 270 pk. De topsnelheid bedraagt 250 km/uur en hij spurt van 0 naar 100 km/uur in 4,9 seconden.