Niets is onmogelijk bij Fiat. Zeker niet als de constructeur een presentatie organiseert in Italië. De foto’s die je ziet, zijn niet geënsceneerd of getrukeerd. We waren er namelijk zelf bij. Fiat stelde de Punto Evo aan de internationale pers voor op een vliegdekschip: de Cavour.

Reusachtig

De Cavour lag majestueus in de dokken van La Spezia. De Cavour is het nieuwe pronkstuk van de Italiaanse marine. Het schip werd in dienst genomen in 2008, is 244 meter lang en 40 meter breed. Het weegt 27.500 ton. In het ruim zitten acht verticaal opstijgende Harriers of twaalf NH 90 helikopters. Tot 1.200 manschappen kunnen worden verscheept. Het ideale decor dus om met veel toeters en bellen de nieuwe Punto voor te stellen. Fiat weigert trouwens om de veranderingen een ‘facelift’ te noemen, vandaar dus ook de nieuwe naam.

Details

We spreken niet meer van de Grande Punto maar van de Punto Evo. De Grande Punto blijft in de catalogus staan en wordt gepositioneerd onder de Punto Evo. Je moet al een geoefend oog hebben om de verschillen tussen de oude en de nieuwe versie te onderscheiden. Achteraan zijn alleen de lichten anders. De nummerplaat is in de bumper geïntegreerd en met een druk op het logo open je de koffer. Aan de voorzijde zijn de verschillen duidelijker. Met zijn grote luchtinlaten ziet de Evo er heel anders uit.

Deels geïntegreerde gps

Het interieur oogt erg leuk. De boordplank is volledig nieuw en de gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit. Ook de stoelen zijn nieuw. Ze zitten goed, maar bieden te weinig zijdelingse steun. Op het dashboard staat de Blue&me-TomTom op een soepele voet. Het is een draagbare gps zonder stroomkabels. Het systeem is echter niet geïntegreerd zoals de Carminat TomTom van Renault. Bij de Punto Evo kan het scherm weggenomen worden; je kunt de gps ook buiten de auto gebruiken. Bovendien integreert hij de telefoonfunctie en geeft het scherm rij-informatie weer. Via een USB-poort kan je rijgegevens downloaden, zoals verbruik en CO2-uitstoot.

Stop&start

Maar ook het rijden evolueert. Zo zijn wegrijhulp op hellingen en meesturende verlichting voortaan verkrijgbaar. De grootste veranderingen vinden we onder de motorkap. De 1.3 Multijet dieselmotor van de tweede generatie en de 1.4 MultiAir benzinemotor doen hun intrede. Ze worden allebei uitgerust met een stop&startsysteem, waardoor het verbruik en de emissies dalen. De ‘nieuwe’ 1.3 Multijet dieselmotor heeft nieuwe injectoren en zijn brandstofdruk loopt nu op tot 1.600 bar. Hij is beschikbaar in twee vermogensversies en wordt standaard uitgerust met een partikelfilter.

MultiAir

Fiat catalogeert de MultiAir-techniek van zijn benzinemotor als revolutionair. De elektrohydraulische bediening van de inlaatkleppen regelt de luchtmassa die in de cilinders wordt gezogen. Dankzij deze nieuwe techniek verlagen verbruik en emissies. Wij reden met de minst krachtige versie van deze motor. Gemiddeld verbruikt die 5,7 l/100 km en stoot hij 134 g CO2/km uit. Maar ondanks de 105 paarden en de veelbelovende cijfers (185 km/uur, van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden) was er van rijplezier weinig sprake.