Bruno Wouters

6 OKT 2009

BMW C1‑E : Het antwoord op ons mobiliteitsprobleem ?


De eSUM, of de European Safer Urban Motorcycling, is een groepering die het gebruik van tweewielers en motoren promoot. Het grote voordeel van de tweewielers is de mogelijkheid om het file problemen in de grote steden op te lossen. Het is wel zo dat de meeste ongevallen met de tweewielers nog steeds in het stadsverkeer gebeuren, daar waar 80% van de bevolking leeft. Het principe van de eSUM is om naar oplossingen te zoeken om die tendens te doen keren. Het gemeenschappelijk doel is om maatregelen uit te werken en te ontwikkelen om de veiligheid van de motorrijder in de toekomst en in het stadsverkeer veiliger te maken.

BMW Motorrad, dat heel actief is binnen de eSUM en ook al wat ervaring opgedaan met de fameuze C1, die misschien wel iets te vroeg op de markt gekomen is, laat opnieuw van zich horen met de C1-E. Een veilig, praktisch en milieuvriendelijk stadsvoertuig. Net zoals zijn voorganger blinkt hij uit op het gebied van passieve veiligheid, en door zijn elektrische motor.

De bescherming die de C1-E aanbiedt bestaat vooruil uit de veiligheidcel rondom de rijder. Verder merken we ook de veiligheidsgordel op, en de andere, maar dan wel geëvolueerde, veiligheidsonderdelen van de BMW C1.
De elektrische motor van dit model werd speciaal ontworpen voor het gebruik in het stadsverkeer en is afkomstig van Vectrix. De motor haalt zijn vermogen uit een lithium-ion batterij, en zou dus voor voldoende energie moeten beschikken om vlot de dagelijkse ritten af te werken binnen de stad. De C1-E kan wel ook uitgerust worden met een milieuvriendelijke brandstofmotor.

Deze BMW Motorrad creatie zal wel maar een uniek model blijven. Momenteel zijn er geen plannen om de productie van de C1-E op te starten. We mogen er wel van uitgaan dat enkele innovaties van dit project gebruikt zullen worden bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het mysterie rond de implicatie van het Duitse merk op de scootermarkt blijft dus een groot raadsel. Een evolutie van de C1, een maxi-scooter met de motor van de F reeks, een hybride versie … ? Alles is en blijft mogelijk, maar BMW Motorrad zal niet te lang meer wegblijven van dit heel winstgevend marktsegment.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie