In 2010 hadden de ingenieurs van Yamaha beslist om de Xmax grondig te wijzigen, zo maakten ze afstand van de windscherm op het stuur om het op het dashboard te verplaatsen, met een moderne look als gevolg. Een look die trouwens wat weg heeft van de Tmax. Er werd ook meer plaats gemaakt voor de voeten, een welgekomen evolutie, en er kwam ook een mooi en aangenaam nieuw dashboard. De andere evoluties waren discreter met, onder andere, een strakker chassis en een beter motorbeheer en ophanging.

ABS voor de 125

Het ABS systeem is voor het model 2011, een uniek aanbod voor een 125cc ! Op slag lijkt de achterkant meteen op de 250. Deze ABS is een echte “plus” voor de 125 rijders die het niet echt van veel ervaring moeten hebben. Hij zal ongetwijfeld een aantal “ongelukjes” met een blokkerend voorwiel vermijden. Autobestuurders zijn een ABS al langer gewoon, en het systeem ervaren op een tweewieler zal dan ook gemakkelijker verlopen. Ondanks een relatief breed zadel zit deze Xmax goed, en ziet hij er met de huidige afwerking en knap dashboard een pak beter uit dan zijn voorganger.

Afwerking

Het niveau van de afwerking van deze Xmax is er duidelijk op vooruit gegaan. Er is eindelijk genoeg plaats voor de voeten, wat de zitpositie alleen maar ten goede komt. Zo waren de straten Barcelona helemaal geen probleem. De Xmax is levendig en heeft een uiterst gezonde wegligging. Optrekken aan het rode licht, of snel in de remmen gaan achter een twijfelende auto, allemaal geen probleem. Hij voelt goed aan en laat zelf wat fantasietjes toe. Het ABS systeem grijpt op tijd en stond in op het achterwiel !

In de aanval !

We rijden stad uit om aan de beklimming van de Tibadao te beginnen, ten noord-oosten van Barcelona. Geen enkele motorrijder blijft onverschillig bij het aanzien van die bochten. Met het aanmoedigend karakter van het chassis beslissen we om in de aanval te gaan en de centrale steun te gebruiken als limiet. Toch opletten geblazen, want dat achterwiel zou toch wel eens aan het schuiven gaan. Maar toegegeven, hier werd een scooter niet echt voor gemaakt!

125 vs 250

Een kop koffie, enkele foto's en we zijn klaar voor de afdaling. De krachtigere 250 ging bij het klimmen duidelijk vlotter naar boven, maar dat moet geen afknapper zijn voor wie geen 250 cc rijbewijs heeft en genoegen moeten nemen met een 125. Die 125 is uitstekend voor het stadsverkeer en zijn agglomeraties. Na enkele tapas in de Casa Batillo, waar we nog maar eens de opslagmogelijkheden van de Yamaha kunnen bewonderen met twee integrale helmen onder het zadel, vetrekken we richting Montjuich. Een circuit waar van 1955 tot 1986 24 uren races gehouden werden. Tussen ’69 en ’75 kwam zelf de F1 naar het circuit, met overwinningen voor piloten als Jackie Stewart, Fittipaldi en Jochen Mass.

Montjuich…

Genoeg geschiedenis, we zijn hier voor de Xmax. En Yamaha heeft er voor 2011 dus twee nieuwe voorzien. Naast de 125 en 25, met of zonder ABS, is er de Xmax sport, maar zonder ABS. Een marketingbeslissing op basis van de opstandige verhouding tegenover het betalen voor een ABS van de Zuid Europeanen. Maar zij hebben in het algemeen dank ook minder last van slecht weer.

Koopje !?

De Sport krijgt een minuscuul “sport” windscherm, en een specifieke afwerking van het zadel en het dashboard, en enkele “tech armour” kleuren waar ook de Business beroep op mag doen. De Business is enkel verkrijgbaar met de 125 cc en ABS. Voor 100 € meer dan de normale versie (4,990 €) is de Business voorzien van een bagagerek met topcase van maar liefts 46 liter en groter windscherm. Ongetwijfeld het koopje uit het gamma !