Eerst nog een beetje geschiedenis. In 2001 kwam een revolutionaire scooter op de markt, de Yamaha Tmax. Met de look en functionaliteit van een scooter, maar met revolutionaire technische karakteristieken zoals een tweecilinder van 500 cc, ketting, waterdichte carter en het voorvork van een motor. Het was een model dat motorrijders deed overstappen op een scooter, in de meeste gevallen door een wegligging dat nauw aanleunde bij de motor in combinatie met de vele praktische aspecten van de scooter.
Oorsprong
De Majesty 250 was eigenlijk de voorloper van de Tmax in het scooter segment. Twee heel verschillende scooters, met elk een heel specifieke en verschillende doelgroep. De Majesty was beschikbaar met verschillende motoren, waaronder de 400 cc, daar waar de Tmax verkrijgbaar was met een 125 of 250 cc. Beiden klassieke scooters, maar met een duidelijk sportief karakter.
Tussen de Xmax en Tmax moest dringend naar een sportieve scooter gezocht worden met de cilinderinhoud van de zware Majesty. De Xmax 125 kende meteen het nodige succes, en de 250 cc zorgde meteen voor nog meer ambitie. Een ambitie dat in 2010 nog verder aangesterkt werd met een nieuwe look. Toch ontbrak het de 250 aan wat kracht om zich vlot buiten de bebouwde kom te begeven. De Majesty 400 had dan niet echt het nodige sex-appeal, maar zijn zware motor blaakte van gezondheid. Een trip naar de Vogezen aan het stuur van deze machine heeft ons dan ook een heel positieve indruk nagelaten. Voor Yamaha zat er dus niets anders op dan die 400 cc te combineren met de Xmax.
Familietrekjes
Er zijn geen verrassingen op het vlak van de look, met de overname van de "boemerang" karakteristieken van de rest van de familie. Dubbele koplampen, hier met LED accent, en dubbele achterlichten, ook met LED's. De afmetingen zijn ook vergelijkbaar met die van de 125 en de 250. Zij bieden plaats genoeg, maar zijn tegelijk klein genoeg om gemakkelijk door het drukke stadsverkeer te geraken.
De praktische aspecten zijn ook nog altijd van de partij met voldoende plaats onder het zadel, met ruimte voor twee integrale helmen en enkele andere spullen. Voorin vinden we twee opbergvakken terug, waarvan eentje met een sleutel vergrendeld kan worden. Bescherming tegen regen en wind is er ook op vooruit gegaan met een windscherm dat 5 cm hoger staat en ingebouwde bescherming voor de handen. De inspiratie voor de ophanging en remmen komt ook uit de andere Xmax modellen, met een dubbele schokdemper achteraan en een dubbele remschijf vooraan.
Meer dan een meeloper
Al die knappe onderdelen werden bevestigd op een kader dat nauw aanleunt bij dat van de Xmax 250, toch is het sterker gemaakt en weegt het 1,5 kilo minder. De Xmax 400 doet dus duidelijk beroep op de kwaliteiten van een scooter met een kleinere cilinderinhoud. De 250 deed het al uitstekend op de weg en snelweg, met een levendige motor en onberispelijke wegligging. Die uitstekende wegligging werd echter wel mogelijk gemaakt ten koste van wat comfort.
Dat klein gebrek aan comfort voelen we vooral aan lagere snelheden dan aan hogere, hogere snelheden waarbij de uiterst precieze ophanging van de Xmax volledig tot zijn recht komt. Hij kan dus de hogere snelheden vlot aan, maar door de centrale steun beperkte bodemvrijheid zitten we snel zijn grenzen.
Afrekening
Deze Xmax heeft evenveel "power" als de Tmax, een topsnelheid van 165 km/u is geen probleem, en kan dus per definitie alle afstanden aan met wat reserve, iets wat we van de Xmax 250 niet kunnen zeggen.
Met een prijskaartje van 5.999 € profileert de Xmax 400 zich als een mooie opportuniteit voor 1.000 € meer dan een 250. Het is nog niet helemaal een Tmax, maar voor de prijs van één Tmax (11.290 €) staan er bijna twee Xmax 400 modellen in uw garage. Wie wat nadenkt zal dan ook snel tot een beslissing komen, wetend dat de concurrentie uit Korea ook niet echt goedkoper is, en deze Yamaha zorgt dan ook nog eens voor werk in Europa: hij werd ontworpen door Yamaha Europe, komt uit de MBK fabriek in Frankrijk en doet beroep op een Italiaanse motor (Minarelli)!