De Japanners prikkelden in het verleden al talrijke tuners, of zijn het eerder ambachtslieden?, met de SR400 en de XJR1300.

Nu lanceert Yamaha de XSR700: het resultaat van een samenwerking met de Japanse motorbouwer Shinya Kimura die in Los Angeles is gevestigd en met deze motorfiets de filosofie van ‘Faster Sons’ wil eren. De XSR700 wordt toegevoegd aan het Sport Heritage gamma van Yamaha.

Met de MT-07 had Yamaha al een uitstekende basis ter beschikking, maar de styling van dit model sprak daarvoor niet meteen iedereen aan. Dus waarom ‘m niet omtoveren tot een Vintage-model? De samenwerking met Kimura zorgde ervoor dat er nieuw gestikt lederen zadel kwam dat meer van het subframe vrijgeeft, een kleine koplamp met minimalistische steunen, een benzinetank uit aluminium, een eenvoudige snelheidsmeter, enkel aluminium onderdelen (spatbord vooraan, behuizing voor de radiator), een korte en compacte uitlaat en Pirelli Phantom banden.

Met de XSR700 wilde Yamaha de befaamde XS650 eren. Hij is in elk geval een erg geslaagd vintage-model, dus we gaan het goede gesternte van de nieuweling niet bederven met muggenzifterij.

En wie Vintage zegt, die zegt ook personaliseren. Zowel voor de machine als voor de eigenaar. Wie overstag wil gaan voor de nieuwe Yamaha houdt best ook rekening met een extra budget voor opties want daardoor maak je ‘m net dat beetje anders.