De Super Ténéré ziet er uit als een directe afstammeling van de het legendarische Parijs-Dakar model. Hij heeft een fijn, hoog en smal silhouet en neemt de huidige stijltendenzen van het Japanse merk over. Dit is een volledig nieuw model met een tweecilinder met dubbele nokkenas en vier kleppen per cilinder in het vooronder. Voor het kader verkoos Yamaha staal boven aluminium om zo beter aan het zware off-road werk te weerstaan. Hij heeft een klassieke ophanging en doet beroep op een upside-down voorvork met een diameter van 43 mm.

Complete en verzorgde uitrusting

De wielen van respectievelijk 19 en 17-duim zijn voorzien van tubeless banden. Het remsysteem doet beroep op drie remschijven en is voorzien van een ABS systeem. Verder merken we nog een antislipsysteem op met drie instellingen waaronder een “off” stand, een' T'ouring of “S” voor Sport afstelling van de motor. De stalen brandstoftank is 23 liter groot. Achteraan heeft Yamaha een steun voorzien om twee aluminium koffers te bevestigen. De standaarduitrusting bestaat verder nog uit een dubbele koplamp, handbescherming, een windscherm, een regelbaar zadel en een 12 V stekker. Bij de lancering van de Super Ténéré in Europa komen de Japanners met de “Adventure Edition”, met bijhorende aluminium koffers, een rooster voor de koplampen en twee “First Edition” stickers. Vanaf 2011 zijn al deze onderdelen ook terug te vinden op de optielijst.

Klassieke oplossingen

Op de optielijst staan ook nog verwarmde handvaten, een 35 mm lager zadel, een zak voor op de brandstoftank en een topcase in aluminium. De keuze om dergelijke onderdelen aan te bieden kan je misschien verbazen, maar het is best mogelijk dat dit de juiste strategie is om de fans van de Duitse concurrentie over te doen stappen naar de Super Ténéré. Zoals bij zo goed als alle Japanse modellen verlopen de eerste meters met deze motor gemakkelijk en intuïtief. De zitpositie is zo goed als ideaal wat  het succes van de maxitrails voor een deel verklaart. Het grote stuur zorgt in alle omstandigheden voor een goede en precieze wegligging. Het regelbare windscherm doet goed zijn werk en doet dat zonder storende luchtstromen te creëren in de helm.

Leven aan boord

Het dashboard van deze Super Ténéré voldoet aan de verwachting ook al was een aanduiding van de ingeschakelde versnelling handig geweest en werd de gaskabel wat onhandig en bizar geplaatst. Voor het eerste deel van de testrit reden we in de Touring instelling, maar van zodra we het stadsverkeer achter ons lieten schakelden we over op Sport instelling. Met de Toruing instelling voelt de Super Trénéré wat loom en slap aan. Maar als eerlijk zijn moeten we toegeven dat dat niet stoorde. In het stadsverkeer mag het wat rustiger. Met de Sport instelling wordt duidelijk wat dit model in petto heeft. Dankzij het antislipsysteem schakelden we de Sport instelling van de XTZ dan ook graag in. De Twin motor gaat gewillig mee vanaf 2.000 tr/min, maar vanaf 5.000 tr/min tot aan de rode zone komen alle pk’s vlot vrij en is deze Yamaha heel reactief. Meer vermogen lijkt overbodig, maar wat het geluid van deze Yamaha betreft werden onze verwachtingen niet echt ingelost.

Eindelijk een geloofwaardig alternatief

Het chassis voldoet wel aan de verwachtingen en staat garant voor het nodige comfort. Dat wil niet zeggen dat de BMW hiervoor moet onderdoen, maar het comfort van de Ténéré is toch een aparte vermelding waard. De gewichtsverdeling had we liever wat lager gezien, maar tijdens het rijden hebben we daar weinig last van gehad. Het afwerkingniveau van de Super Ténéré is behoorlijk, maar wel stellen ons toch enkele vragen bij de sloten van de laterale koffers en het gebruiksgemak van die koffers die buiten het feit dat ze heel hoog staan geen plaats bieden voor een helm. De Super Ténéré van Yamaha beschikt over heel wat goede troeven, maar om de suprematie van de BMW in gevaar te brengen komt hij nog iets te kort. De prijs van de Super Ténéré speelt echter in het voordeel van de Japanner. Voor 14.990 € krijg je bij de Yamaha het antislipsysteem, de boordcomputer, de laterale koffers, de handbeschermers en bijhorende velgen bij.  Bij BMW zijn het opties die de prijs sterk doen oplopen. Al bij al is de Ténéré een geloofwaardig alternatief. Het succes dat de Super Ténéré genoot tijdens de Bikers’Classics was daar niet vreemd aan!