Naar aanleiding van het autosalon van Shanghai heeft de Chinese constructeur Zeekr zijn "nieuwe ultraluxueuze vlaggenschip" voorgesteld. En het is duidelijk dat het merk echt werk maakt van zijn opmars in het premiumsegment…
In China wil Zeekr duidelijk de sprong maken naar het hogere marktsegment. Om dat te realiseren, stelde de constructeur een gloednieuwe SUV voor: de 9X. Die vertoont niet alleen opvallende gelijkenissen met een zekere Rolls-Royce Cullinan, maar beschikt ook over een vergelijkbaar formaat als de Britse luxe-SUV. Zo is de 9X maar liefst 5,239 m lang, 2,029 m breed en 1,819 m hoog, met een reusachtige wielbasis van 3,169 m! Alles aan deze nieuwe 9X is gewoonweg buitenmaats, zowel binnenin als aan de buitenkant, met als opvallendste voorbeeld de achterdeuren die 1,2 m lang zijn. Volgens Zeekr is hun nieuwe SUV zelfs uitgerust met het grootste geïntegreerde radiatorrooster ter wereld! Dat meet maar liefst 1,245 m in de breedte en 71,6 cm in de hoogte.



Plug-in hybride aandrijving met grote batterij voor de Zeekr 9X
Zoals veel Chinese SUV's van dit formaat, wordt de Zeekr 9X aangedreven door een plug-in hybride systeem gekoppeld aan een (zeer) grote batterij. De Chinese constructeur geeft geen details over de capaciteit van deze batterij, maar stelt dat ze een volledig elektrische actieradius van maximaal 380 km biedt, volgens de Chinese meetnormen. Ze voedt een elektromotor vooraan van 290 kW (394 pk) en een achteraan van 370 kW (503 pk). Dat volstaat om de Zeekr 9X in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren, met een topsnelheid van 240 km/u! De 2-liter viercilindermotor dient enkel als generator om de elektrische autonomie van de Zeekr 9X te verlengen.



Wat is de prijs van de Zeekr 9X?
Ondanks zijn prestaties die thuishoren bij een supercar en een uitgesproken stijl die allesbehalve discreet is, ligt de prijs van de Zeekr 9X een stuk lager dan je zou verwachten. In China begint deze luxueuze SUV namelijk rond de 500.000 yuan, wat overeenkomt met... 60.000 euro aan de huidige wisselkoers! Komt hij naar Europa? Dat blijft voorlopig onzeker… Ter herinnering: hoewel het merk al in enkele Europese landen actief is, worden daar slechts een beperkt aantal modellen ingevoerd, zoals de 001, X en 7X. Die zouden overigens eindelijk hun opwachting maken in België tegen de zomer van 2025.