De oorzaak ligt bij overheden die een datum willen instellen om een dieselverbod uit te vaardigen, en bij het publiek dat daardoor zijn interesse verliest. Het dieselbashen helpt de gemiddelde CO2-uitstoot niet naar beneden en remt de inschrijvingen van nieuwe dieselwagens af. Ook op de tweedehandsmarkt laten de gevolgen zich voelen.
Toenemende stock
Een studie van Indicata bevestigt de trend. Zij stellen vast dat bijna de helft van de tweedehandsdiesels (48,91%) meer dan drie maanden in stock blijft. Voor benzinewagens is dat maar in 38,92% van de gevallen zo. Het gaat nochtans niet om oude diesels: alleen voertuigen tussen 6 en 60 maanden werden meegeteld in de studie.
Vier jaar
Erwin Coesens, country manager bij Autorola, haalt een frappant voorbeeld aan: “Een Ford C-Max met 67.000 kilometer op de teller staat op nummer één in onze databank: hij stond maar liefst 1.453 dagen te koop.” Bijna vier jaar wachten op een nieuwe eigenaar dus. De huidige heksenjacht op de dieselmotor doet klanten vluchten, zelfs wie eigenlijk nog best gebaat kan zijn met een dieselmotor.