Het was Opel-CEO Michael Lohscheller die in de toekomstplannen liet kijken. Eerder liet Lohscheller al weten dat Opel tegen 2020 terug winstgevend moest zijn. Dat hoopt het merk te doen door efficiënter te gaan werken.
Moderniseren
Het aantal platformen bij Opel wordt stevig gereduceerd: de banden met GM worden doorgeknipt en het Duitse merk zal alleen nog PSA-platformen gebruiken tot er in 2024 nog maar twee overblijven. Door de banden met PSA nauw aan te halen en de Opel-fabrieken grondig te moderniseren, zou de winstdrempel fors moeten dalen. “We willen alle fabrieken aan boord houden en gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te vermijden”, zo drukt Lohscheller ongeruste werknemers op het hart.
Elektrisch
“Dankzij de toegang tot PSA-technologie zal Opel een Europese leider worden op vlak van CO2-uitstoot”, gaat Lohscheller verder. “Tegen 2020 zullen we vier geëlektrificeerde modellen op de markt hebben.” De CEO verwijst naar een plug-invariant van de Grandland X-SUV en naar de volgende Corsa, die een volledig elektrische variant zal krijgen. Nog tegen 2020 wil Opel negen nieuwe modellen op de markt hebben en plant het één grote modellancering per jaar. Tegen 2024 moet elk model een milde hybride, plug-inhybride of volledig elektrisch zijn.
Kenniscentrum
Opels onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim wordt een kenniscentrum voor de hele PSA-groep. “Daar bundelen we onze expertise op vlak van alternatieve brandstoffen, technologie voor zelfrijdende auto’s en allerlei rijhulpsystemen, zodat onze producten kwalitatief en betaalbaar blijven”, besluit Lohscheller.