Vandaag is een op drie ingeschreven voertuigen in ons land een SUV. Dat succes lokt verschillende reacties uit, zegt Febiac, onder meer van “de milieubeweging en de antiautolobby”, die “autoconstructeurs én de klanten die voor een SUV kiezen, een gebrek aan milieubewustzijn verwijten”. De federatie heeft daarop de impact van SUV’s op de CO2-uitstoot van onze autovloot onderzocht.

+ 2 gram

Febiac vertrok van de hypothese dat SUV’s geen 30 procent van de nieuwe auto’s uitmaken (zoals vandaag wel het geval is), maar 15 procent. Met andere woorden: het percentage van vijf jaar geleden. Volgens die simulatie ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s in België dan 2 gram lager dan in feite het geval is: 113,8 g/km tegenover 115,8 g/km.

Geen catastrofe?

Op basis van die simulatie wil Febiac vooral de impact van de SUV in perspectief plaatsen: “Twee gram verschil is niet te verwaarlozen, maar is evenmin van die orde om te kunnen beweren dat (…) deze voertuigen de technologische vooruitgang en de CO2-daling teniet doen.”

Overstap naar benzine

Febiac besluit: “Die 2 gram die door het succes van de SUV ‘verloren’ is gegaan, is trouwens minder dan het effect van de verschuiving van de markt richting benzinewagens die aan de gang is.”