Jean-Francois Christiaens

20 AOÛ 2020

Geflopt model: Opel GT, erfbelasting?

Opel heeft een lange traditie van sportieve modellen, die echter niet allemaal een succes zijn geweest. Van de eerste GT zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht, maar de tweede (en laatste) GT wist nauwelijks 7.500 klanten te verleiden.

20200820071543opelgt.jpg

In 1968 was er de eerste GT. Een auto met een bloedmooie lijn, die wat deed denken aan de Corvette van destijds, maar dan met een veel bescheidener basis: zijn viercilinders haalden geen 100 pk. Dit model draaide meer rond looks dan prestaties, maar kende wel een mooie carrière. Tot 1973 zijn er 103.000 exemplaren van verkocht. Hij kreeg nooit echt een opvolger tot… 2001, toen Opel een nieuwe sportieve tweezitter voorstelde: de Speedster.

20200820072240opelgt.jpg

De Speedster was radicaal en stond op een Lotus-onderstel. Hij wist op de weg te verleiden, maar zijn beperkte gebruiksmogelijkheden en zijn te ‘bescheiden’ merklogo hinderden hem. Tot 2005 werden er minder dan 7.200 exemplaren van gebouwd.

20200820071720opelgt.jpg

Toch liet Opel de moed niet varen en waagde het zich in een derde segment: een cabriolet, die meer GT dan sportwagen was. Daarmee keerde naam GT terug naar de showrooms. Maar GM, dat toen de teugels in handen had bij het Duitse merk, probeerde de kosten te drukken. Daarom stond de GT op het platform van de Pontiac Solstice en was hij quasi identiek aan de Saturn Sky en Daewoo G2X, die in de VS en Zuid-Korea te koop waren.

20200820072159opelgt.jpg

De GT had in elk geval een paar sterke argumenten: een lage prijs (minder dan 30.000 euro bij ons), een turboviercilinder van 260 pk en een sensationele lijn. Helaas had Opel de details verwaarloosd: met het dak kopen bleef nauwelijks kofferruimte over, de rijhouding was belabberd, de afwerking van bedroevende kwaliteit en het rijgedrag vergde de nodige omzichtigheid.

20200820071545opelgt.jpg

Al die zaken deden de GT bij ons geen deugd: terwijl van de Saturn Sky bijna 35.000 stuks zijn verkocht, wat niet bepaald bijzonder is, vonden in Europa nauwelijks 7.500 GT’s een koper. In 2009, amper drie jaar na de introductie van het model, trok GM er de stekker uit. Niemand kocht hem, de crisis van dat moment deed de markt stilvallen en de Amerikaanse reus moest zwaar snoeien om te overleven…
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ