25 jaar geleden werd de Roemeense autoconstructeur Dacia overgenomen door de Renault-groep. Het begin van een succesverhaal, want vandaag staat Dacia steevast in de top van populairste merken in België dankzij zijn betaalbare modellen, die erg in trek zijn bij particuliere autokopers. Het Dacia-gamma bestaat anno 2024 uit vier verschillende modellen, met een vijfde op komst: de Bigster. Laten we ze allemaal eens overlopen, inclusief alle prijzen.

Advertentie
Advertentie

1. Dacia Sandero (Stepway) - vanaf 11.990 euro

De tijd waarin je nog een nieuwe auto kon kopen voor minder dan 10.000 euro is helaas voorbij. Ook Dacia heeft moeten zwichten voor de inflatie, maar met een vanafprijs van 11.990 euro is de Sandero nog steeds de goedkoopste nieuwe auto op de Belgische markt! En dat komt niet meer omdat Dacia ‘oude’ Renault-techniek gebruikt: sinds 2020 staat de derde generatie Sandero op een recent CMF-B-platform van de groep, met moderne en zuinige benzinemotoren (die eventueel ook op LPG kunnen rijden, voor een autonomie van meer dan 1.300 km!). Bovendien rijdt de 4,09 m lange hatchback ook aangenaam, met een dynamische en lichtvoetige wegligging. Less is more!

Advertentie
Advertentie

2. Dacia Spring - vanaf 16.990 euro

De Dacia Sandero is de goedkoopste nieuwe auto die je kan krijgen, en de Dacia Spring krijgt dezelfde eer, maar dan in de categorie van de elektrische wagens. De Spring is wat kleiner dan de Sandero (3,70 m lang), en opereert dus eerder in het A-segment. De compacte hatchback kreeg eerder in 2024 nog een grondige facelift, waarmee hij niet enkel het nieuwe familiegezicht kreeg van Dacia, maar ook een volledig nieuw interieur! Met een vermogen van 45 tot 65 pk en een autonomie van maximaal 228 km is de Spring vooral bedoeld voor stadsgebruik.

Advertentie
Advertentie

3. Dacia Jogger - vanaf 18.590 euro

Ben je op zoek naar meer ruimte voor een betaalbare prijs, en ben je niet per se gecharmeerd van SUV’s, dan heeft Dacia sinds 2022 ook de Jogger in de aanbieding. De Jogger is een ruime break van 4,55 m lang (met een koffer van maar liefst 708 liter!), die je desgewenst zelfs met 7 zitplaatsen kan krijgen. Of zelfs als mini-kampeerwagen, als je meer van het avontuurlijke type bent. De Jogger is verkrijgbaar op LPG, benzine, of als ‘Full Hybrid’, een zuinige zelfladende hybride aandrijflijn die meteen ook een automatische versnellingsbak in het gamma introduceert.

Advertentie
Advertentie

4. Dacia Duster - vanaf 18.990 euro

Een stoer uitziende en praktische SUV voor minder dan 20.000 euro, bij Dacia kan het gewoon. Toegegeven, je moet wel erg zuinig zijn op de opties om onder die grens te blijven (tenzij je een kijkje neemt bij de stockwagens), maar dan nog blijft het een vlijmscherpe aanbieding op de dure automarkt van tegenwoordig. De derde generatie Duster (4,34 m lang) is nog maar sinds dit jaar uit en heeft een veel assertiever design gekregen, een grotere koffer (472 liter) en maakt veelvuldig gebruik van gerecycleerd plastic. Onder de motorkap heb je keuze tussen LPG, een mildhybride benzinemotor (al dan niet met vierwielaandrijving) en dezelfde Full Hybrid-motorisatie als in de Jogger.

Advertentie
Advertentie

5. Dacia Bigster - vanaf 2025

Vanaf volgend jaar zal Dacia voor het eerst een C-segment SUV in zijn gamma hebben: de Bigster! Deze productieversie van de gelijknamige conceptcar uit 2021 wordt gebaseerd op de Duster, maar zal een stukje langer zijn. Dat levert niet enkel een grotere koffer op, maar ook de mogelijkheid om tot 7 zitplaatsen te bieden! Onder de motorkap verwachten we dezelfde motorisaties als in de Duster, maar voor meer zekerheid is het wachten tot het autosalon van Parijs, dat vanaf 14 oktober zijn deuren opent voor de pers en waar deze Bigster zijn debuut zal maken!